Kill X over SSH, hur fa igang X igen?

Frågor om X.ORG, KDE, Plasma, Wayland, GNOME osv kan ställas här.

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

denil
Lärling
Inlägg: 171
Blev medlem: 07 feb 2005 19:17

Kill X over SSH, hur fa igang X igen?

Inlägg av denil »

Jag dodade X serven over SSH fran en annan dator, men skrivbordet syns pa skarmen och jag vettefan hur jag ska komma at shell sa jag kan starta x igen, nagon som kan hjalpa mig?
denil
Lärling
Inlägg: 171
Blev medlem: 07 feb 2005 19:17

Inlägg av denil »

granden skrev:Har du testat att trycka,
<ctrl>+<alt>+<backspace>

Om inte så testa det först.
jepp det har jag testat, men utan resultat...
bilden är frusen, som när en windows-dator 'hänger sig', inget fungerar :/
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Inlägg av Nille »

Jag har ssh:at till min server ett antalgånger och stängt ssh (med pid) sedan har jag bara startat om den i ssh skalet precis som lokalt på servern.
Och detta har fungerat för mej.
Även fast jag tycker att det inte borde fungera rakt av.
Om det inte fungerar visa gärna felrapporterna du får.
denil
Lärling
Inlägg: 171
Blev medlem: 07 feb 2005 19:17

Inlägg av denil »

Nille skrev:Jag har ssh:at till min server ett antalgånger och stängt ssh (med pid) sedan har jag bara startat om den i ssh skalet precis som lokalt på servern.
Och detta har fungerat för mej.
Även fast jag tycker att det inte borde fungera rakt av.
Om det inte fungerar visa gärna felrapporterna du får.
men vadfan! :P
när jag satt hemma vid en annan slackburk, ssh'ade och skrev startx så hände ingenting.
men nu när jag sitter hos flickvännen och testar ssh'a och startx, då fungerar det.

aja, kul att det gick igång igen iaf :P
tack för hjälpen än en gång nille!
denil
Lärling
Inlägg: 171
Blev medlem: 07 feb 2005 19:17

Inlägg av denil »

Humm... det här vart jobbigt :P

Dator1 = Workstation med X
Dator2 = Server

Satt hos flickvännen och dödade X via SSH. X dog och skärmen frös.
Nu sitter jag med fysisk åtkomst till mina datorer, slog på skärmen på Dator2, loggade in på Dator1 via ssh, och körde en startx.
Då hoppade X igång på Dator1, men om jag avslutar ssh-sessionen så dör X, och det blir en jäkla skum bild då, helt omöjligt att logga ut, eller komma åt shell.

Så nu måste jag sitta med en aktiv ssh-session på Dator2 för att kunna ha X igång på Dator1 :/
Hur ska man lösa det? =)
Dukeman
Lärling
Inlägg: 180
Blev medlem: 02 jul 2005 21:57
ORT: Datorer

Inlägg av Dukeman »

Vad hindrar dig från att starta om Datorn som ska köra X och sedan starta X från ett lokalt shell?


Annars kan du starta X via ssh med & för att starta i bakgrunden. på så vis får du utmatat ett job-ID som du kan överlämna till systemets omvårdnad. SSH dör, X stannar.

Kod: Markera allt

dukeman@daidalos:~$ startx &
[1] 8284
dukeman@daidalos:~$ disown 8284
Ta gärna en tur på (länk borttagen av admin då wikin inte finns längre /MDKDIO) också!
Jag har inget att dölja, och då ska de inte tjuvkika heller!
denil
Lärling
Inlägg: 171
Blev medlem: 07 feb 2005 19:17

Inlägg av denil »

Dukeman skrev:Vad hindrar dig från att starta om Datorn som ska köra X och sedan starta X från ett lokalt shell?


Annars kan du starta X via ssh med & för att starta i bakgrunden. på så vis får du utmatat ett job-ID som du kan överlämna till systemets omvårdnad. SSH dör, X stannar.

Kod: Markera allt

dukeman@daidalos:~$ startx &
[1] 8284
dukeman@daidalos:~$ disown 8284
Egentligen ingenting, men det vore fint om jag kunde döda X när jag är hos flickvännen eller på jobbet, och sen kunna starta X när jag är hemma och vid behov.