Tangentbord i X (KDE 3.5.3)

Frågor om X.ORG, KDE, Plasma, Wayland, GNOME osv kan ställas här.

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Tangentbord i X (KDE 3.5.3)

Inlägg av MDKDIO »

Letar lite info då problemet börjar bli lite pinsamt

Slack 10.2 - > current (efter god hjälp från Nille). Hadde mer eller mindre samma problem i 10.2 men endast med numeriska delen.

Starta upp datorn fungerar, inga problem med tangentfunktioner i konsollen
startx och får ofta men inte alltid problem med fontpath i xorg.conf
Har en backup av filen i fråga, kopierar in den i /etc/X11/ så startar X (KDE) igen utan felmeddelanden
Men så slutar helt plötsligt alla tangenter med bokstäver att fungera, numeriska ovanför bokstäverna fungerar (i 10.2 så slutade numeriska tangentbordet att fungera). Ctrl+Alt+Backspace med X antal felmeddelanden rel till KDE som följd. Startar om X igen och tangentbordet kan sedan fungera i ett par dagar för att helt plötsligt sluta fungera helt eller delvis.

Jag har fått tips om några fonter som ev kan saknas men han som tipsade mig minns inte vilka, samtidigt trodde han att i KDE 3.5.2(3) skulle detta problem vara löst.
Svenskt språkstöd installerat, lika så engelskt (då jag skriver en del på engelska)
xorg.conf confad enligt tidigare (har som sagt backup av filen sedan tidigare då det har fungerar i drygt ett år som ref vid config av X)

EDIT: Kan tillägga att numera har jag samma problem även vid remote access. Endast numeriska tangenter ovanför bokstäverna fungerar

EDIT 2: Startade om datorn och efter att ha confat om X igen och skapat ny xorg.conf och testat annan gfx drivare så fick jag tangenterna att fungera men i stället problem med att starta program ifrån menyn. Efter en sväng på goggle så hittade jag lite bugrapporter rel till kdelibs (dock ej för 3.5.3)
Installerade om kdelibs (slackpkg reinstall kdelibs), Det tycks fungera hjälpligt nu, men långt ifrån lika stabilt som jag är van att se X/KDE, dessutom fungerar remote access efter reinstall av kdelibs.

Tips och tricks?

/DIO
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Inlägg av MDKDIO »

Problem löst

Maskinen är ominstallerad med 10.2 current och kde 3.5.3

/DIO a.k.a Jörgen
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)