AIGLX-problem

Frågor om X.ORG, KDE, Plasma, Wayland, GNOME osv kan ställas här.

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

jonastheman
Besökare
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 okt 2006 21:06

AIGLX-problem

Inlägg av jonastheman »

Tja alla!

Min första post här. Kan säga att jag inte direkt känner mig hemma i linux i dagsläget. Migrerade från windows för lite mer än ett år sedan. Så om ni tänker förklara något, gör det ganska grundläggande då jag inte är så superinsatt.

Satt idag på morgonen och tänkte att jag ju måste ha ett flashigt utseende på mitt operativsystem. Alltid kul att ge sig på något nytt också för den delen.

Hittade en någorlunda bra (tror jag) guide på http://web.tiscali.it/meskalamdug/aiglx-en.html

Följde guiden så gott jag kunde. När jag sedan installerade betadrivrutinerna för nVidia så säger den:

"ERROR: The runtime configuration check failed for the library 'libGL.so.1.0.9625' (expected: '/usr/lib/libGL.so.1', found: '/lib/libGL.so.1').
The most likely reason for this is that conflicting OpenGL libraries are installed in a location not inspected by `nvidia-installer`.
Please be sure you have uninstalled any third-party OpenGL and/or third-party graphics driver packages.

ERROR: Installation has failed. Please see the file '/var/log/nvidia-installer.log' for details. You may find suggestions on fixing installation
problems in the README available on the Linux driver download page at http://www.nvidia.com.

Detta problem gick att ändra på genom att avinstallera Mesa-6.5-i686-1jto.tgz som jag hittade på http://www.linuxpackages.net

Kör nu alltså Slackware 10.2, KDE 3.4, Xorg 7.1 och NVIDIA-Linux-x86-1.0-9625-pkg1.run.

Ett mindre problem som nu uppstod är att jag måste starta KDE manuellt efter att ha startat x-servern.

Kod: Markera allt

startx

sedan

Kod: Markera allt

DISPLAY=:0 startkde &
När jag försöker dra igång berryl-manager händer följande:

Kod: Markera allt

dbus-launch beryl-manager
jonas@leburk:~$ which: no compiz in (/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/X11R6/bin:/usr/games:/opt/www/htdig/bin:/usr/lib/java/bin:/usr/lib/java/jre/bin:/opt/kde/bin:/usr/lib/qt/bin:/usr/share/texmf/bin:.)
which: no compiz in (/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/X11R6/bin:/usr/games:/opt/www/htdig/bin:/usr/lib/java/bin:/usr/lib/java/jre/bin:/opt/kde/bin:/usr/lib/qt/bin:/usr/share/texmf/bin:.)
which: no metacity in (/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/X11R6/bin:/usr/games:/opt/www/htdig/bin:/usr/lib/java/bin:/usr/lib/java/jre/bin:/opt/kde/bin:/usr/lib/qt/bin:/usr/share/texmf/bin:.)
which: no openbox in (/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/X11R6/bin:/usr/games:/opt/www/htdig/bin:/usr/lib/java/bin:/usr/lib/java/jre/bin:/opt/kde/bin:/usr/lib/qt/bin:/usr/share/texmf/bin:.)
which: no icewm in (/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/X11R6/bin:/usr/games:/opt/www/htdig/bin:/usr/lib/java/bin:/usr/lib/java/jre/bin:/opt/kde/bin:/usr/lib/qt/bin:/usr/share/texmf/bin:.)
which: no enlightenment in (/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/X11R6/bin:/usr/games:/opt/www/htdig/bin:/usr/lib/java/bin:/usr/lib/java/jre/bin:/opt/kde/bin:/usr/lib/qt/bin:/usr/share/texmf/bin:.)
which: no yawd in (/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/X11R6/bin:/usr/games:/opt/www/htdig/bin:/usr/lib/java/bin:/usr/lib/java/jre/bin:/opt/kde/bin:/usr/lib/qt/bin:/usr/share/texmf/bin:.)
which: no gtk-window-decorator in (/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/X11R6/bin:/usr/games:/opt/www/htdig/bin:/usr/lib/java/bin:/usr/lib/java/jre/bin:/opt/kde/bin:/usr/lib/qt/bin:/usr/share/texmf/bin:.)
which: no compiz in (/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/X11R6/bin:/usr/games:/opt/www/htdig/bin:/usr/lib/java/bin:/usr/lib/java/jre/bin:/opt/kde/bin:/usr/lib/qt/bin:/usr/share/texmf/bin:.)
which: no compiz in (/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/X11R6/bin:/usr/games:/opt/www/htdig/bin:/usr/lib/java/bin:/usr/lib/java/jre/bin:/opt/kde/bin:/usr/lib/qt/bin:/usr/share/texmf/bin:.)
which: no metacity in (/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/X11R6/bin:/usr/games:/opt/www/htdig/bin:/usr/lib/java/bin:/usr/lib/java/jre/bin:/opt/kde/bin:/usr/lib/qt/bin:/usr/share/texmf/bin:.)
which: no openbox in (/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/X11R6/bin:/usr/games:/opt/www/htdig/bin:/usr/lib/java/bin:/usr/lib/java/jre/bin:/opt/kde/bin:/usr/lib/qt/bin:/usr/share/texmf/bin:.)
which: no icewm in (/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/X11R6/bin:/usr/games:/opt/www/htdig/bin:/usr/lib/java/bin:/usr/lib/java/jre/bin:/opt/kde/bin:/usr/lib/qt/bin:/usr/share/texmf/bin:.)
which: no enlightenment in (/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/X11R6/bin:/usr/games:/opt/www/htdig/bin:/usr/lib/java/bin:/usr/lib/java/jre/bin:/opt/kde/bin:/usr/lib/qt/bin:/usr/share/texmf/bin:.)
which: no compiz in (/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/X11R6/bin:/usr/games:/opt/www/htdig/bin:/usr/lib/java/bin:/usr/lib/java/jre/bin:/opt/kde/bin:/usr/lib/qt/bin:/usr/share/texmf/bin:.)
which: no compiz in (/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/X11R6/bin:/usr/games:/opt/www/htdig/bin:/usr/lib/java/bin:/usr/lib/java/jre/bin:/opt/kde/bin:/usr/lib/qt/bin:/usr/share/texmf/bin:.)
which: no metacity in (/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/X11R6/bin:/usr/games:/opt/www/htdig/bin:/usr/lib/java/bin:/usr/lib/java/jre/bin:/opt/kde/bin:/usr/lib/qt/bin:/usr/share/texmf/bin:.)
beryl-manager: symbol lookup error: beryl-manager: undefined symbol: g_file_set_contents
Huvudproblemet som jag tror än så länge är att jag måste lösa konflikten mellan mesa och nvidia. Så jag antar att det är den primära frågan.
Jag vet inte direkt vad jag ska fråga efter annars. Har ni några idéer på vad jag borde ha frågat istället så bifoga även dem.

Har tillbringat några timmar åt att googla efter liknande problem. Men hittar inget direkt konkret svar på min fråga.

Den generella frågan är väl, utan att hymla med det, hur jag får igång berryl under KDE?

Någon som i övrigt har pejl på de största skillnaderna mellan berryl och compiz? Är det smartare/bättre att försöka köra XGL istället för AIGLX?
Kanske jag som rör ihop massa begrepp också. Det lär jag ju få veta när folk börjar posta här. Hehe.

Aja.. Tajm att åka till jobbet nu. Tacksam för svar!

/Jonas
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Inlägg av Nille »

Någon som i övrigt har pejl på de största skillnaderna mellan berryl och compiz?
Den största skillnaden borde vara att det krävs högre kvalitet på koden för att den ska komma med i compiz än beryl.
I övrigt är det inga större skillnader.
Är det smartare/bättre att försöka köra XGL istället för AIGLX?
För att göra förklaringen enkel.
Har du NVIDIA så använd AIGLX
Har du ATI så använd XGL

Skulle kunna förklara mera på djupet men är lite seg så orken tryter.
jonastheman
Besökare
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 okt 2006 21:06

Inlägg av jonastheman »

Okej. Tackar för inlägg om det. Hjälper mig inte så mycket på vägen dock. :)

När du känner att du har ork så får du gärna djupdyka lite mer. Intressant detta.
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Inlägg av Nille »

Du ska inte installera mesa som det står i många guider om du kör nvidia.
Källa http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=77030

Sedan i ditt felmedelande så undrar jag varför det står X11R6 om du kör xorg-7.x ?
Du har nog inte X11R7 i din path.
Gör en symlänk eller uppdatera path.
Eftersom which inte hittar så beror det på din path.