små meny fonter

Frågor om X.ORG, KDE, Plasma, Wayland, GNOME osv kan ställas här.

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

oudeez
Besökare
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 okt 2007 11:01

små meny fonter

Inlägg av oudeez »

alla meny fonter i samtliga program i X är så små så man knappt ser dem. Det här problemet var från början, när jag sen ändrade från VESA Framebuffer till radeon i xorg.conf så blev det normalt. Men nu har min laptopskärm pajjat, så jag kör på min LCD tv istället, och då kommer problemet tillbaka.. I Tex firefox kan man ju ändra css dpi grejen i about:config, men då bara med heltal, vilket gör fonten löjligt stor istället, och det gör ju ingen skillnad annat än i firefox. Någon som har någon ide om inställningar för detta? tack! /johan
hakan
Hedersmedlem
Inlägg: 811
Blev medlem: 15 okt 2003 06:31
ORT: Lidingö

Inlägg av hakan »

Har inte stött på detta själv men i Kde kan du ändra via..
Inställningscentralen --> Utseende och teman --> Teckensnitt

/Håkan
oudeez
Besökare
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 okt 2007 11:01

Inlägg av oudeez »

mjo, så långt är jag med =) det ändrar dock inte fontstorleken i menyerna för firefox, vlc eller azureus.. Det är antagligen något gtk relaterat, jag fick tips om att skapa en .gtkrc fil i home och göra en font inställning där, och det funkade för menyerna, men då blev addressfältet urlitet istället.. underliga grejor de här =|
hakan
Hedersmedlem
Inlägg: 811
Blev medlem: 15 okt 2003 06:31
ORT: Lidingö

Inlägg av hakan »

Hittade det här om din dator..ungefär på "mitten" av sidan..
http://www.geocities.com/beapetrovicova ... N800v.html
# Changed default dpi for fonts:
$ su
# vi /etc/X11/xdm/Xservers
and set first configuration line as follows:
:0 local /usr/X11R6/bin/X -dpi 100 -deferglyphs 16
..kan det va nåt?

Inte för att det har med detta att göra...men jag är nyfiken på hur du gjorde för att få till det med TV'n som skärm..kan du visa din xorg.conf?

/Håkan
oudeez
Besökare
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 okt 2007 11:01

Inlägg av oudeez »

tack för tipset, ska prova direkt!

ja du, det var en omtumlande teknisk procedur som mer eller mindre bestod av att jag kopplade in den och så funkade det :D blev ganska förvånad själv.
där efter har jag ändrat vert o horizsync och det utifrån vad jag hittat i manualen till TVn.. jag använde VGA kabel. tror förresten inte de behövs några ytterligare inställningar eller drivrutiner för det, för jag har bild redan då datorn startar!
oudeez
Besökare
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 okt 2007 11:01

Inlägg av oudeez »

det gjorde ingen skillnad =(

så jävla skumt alltså, nu är det enbart addressfältet och statusfältet i firefox och en liten textrad i kmess som är för små..