KDE kommer inte ihåg inställningarna i Slack 13.0

Frågor om X.ORG, KDE, Plasma, Wayland, GNOME osv kan ställas här.

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

_HG_
Hacker
Inlägg: 43
Blev medlem: 28 aug 2006 09:01

KDE kommer inte ihåg inställningarna i Slack 13.0

Inlägg av _HG_ »

Jag har installerat Slackware 13.0 och KDE startar med fel skärmfrekvens. Den har 60Hz inställt och jag ändrar den till 75Hz och sparar inställningarna.
Nästa gång jag startar datorn så är det 60Hz igen. Jag ändrar till 75Hz igen......
Så håller det på i oändlighet. Mina inställningar tycks inte bli sparade.
Sedan hänger sig KDE4 mycket och ofta. Så ofta att det är ohållbart att använda.
Jag har därför bytat till KDE 3.5.10 och den har ännu inte hängt sig men samma problem med 60Hz och 75Hz som tidigare.
Dessutom kommer KDE 3.5.10 inte ihåg nätverksinställningarna, så internet fungerar inte med KDE 3.5.10.

Någon som har en lösning ? ? ? ? ?

/ Hans
hakan
Hedersmedlem
Inlägg: 811
Blev medlem: 15 okt 2003 06:31
ORT: Lidingö

Re: KDE kommer inte ihåg inställningarna i Slack 13.0

Inlägg av hakan »

Har du kvar någon /etc/X11/xorg.conf från förr?

Du kan försöka göra en lite "fylligare" xorg.conf med kommandot "xorgsetup"...
http://hakan.slackware.se/xorgsetup/xorgsetup.html
..och sedan skriva in dina gamla värden i den. Vissa skärmar kan behöva ett "Horizsync" värde (4'e bilden från slutet).

Vad har du för anslutning till internet, normalt styrs den i /etc/rc.d/rc.inet1.conf ...hur ser din ut?

Varför inställningarna inte sparas när du gör dom i Kde har jag däremot ingen aning om. ;-)

/Håkan
_HG_
Hacker
Inlägg: 43
Blev medlem: 28 aug 2006 09:01

Re: KDE kommer inte ihåg inställningarna i Slack 13.0

Inlägg av _HG_ »

Jag tror att det var något fel på min hårddisk. Jag har bytt ut den och gjort om installationen. Nu verkar det mesta fungera som det skall. Även KDE 3.5.10 kommer nu ihåg inställningarna och internet fungerar.
Det verkar som att det nu bara är en sak som inte fungerar; Jag har ändrat till grafisk inloggning, d.v.s. jag har ändrat till id:4:initdefault men när jag skall avsluta så får jag bara alternativet "avsluta aktuell session" och inte alternativen "logga ut" och "avsluta". D.v.s. som om det fortfarande var id:3:initdefault.
Vad kan det bero på?

/ _HG_
hakan
Hedersmedlem
Inlägg: 811
Blev medlem: 15 okt 2003 06:31
ORT: Lidingö

Re: KDE kommer inte ihåg inställningarna i Slack 13.0

Inlägg av hakan »

Vet inte vad det beror på, men det finns lite saker du kan kolla.

Har du lagt till "logga ut-knappen" till panelen, jag ser att att finns en rad i dess inställning (högerklicka på den -- Ställ in ...) "Erbjud avstängninsalternativ" se om den rutan är ikryssad.

K -- Inställningar --Systemkonfiguration -- Inloggningshanterare -- Stäng av-fliken
...se till att alla kan "stänga av" lokalt.

Sedan vill jag bara påpeka att nu finns Kde 4.3.2. i "current", det enda jag saknar är Quanta+, html-editorn alltså, allt annat är "bättre". ;)

/Håkan