Urgång Kde

Frågor om X.ORG, KDE, Plasma, Wayland, GNOME osv kan ställas här.

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

Niclas_83
Hacker
Inlägg: 20
Blev medlem: 02 feb 2010 10:16

Urgång Kde

Inlägg av Niclas_83 »

Hejsan jag har ett litet problem! Jag har precis installerat slack64 13 och configurerat x window jag använder kde.
Allt verkar funka fint förutom varje gång jag ska logga ut och tillbaka till själva shellet (Textbaserade) igen så blir skärmen bara svart.
Men provar jag att text skriva reboot utan att se vad jag skriver så gör datorn det.

Vad kan det vara för fel ? jag har kört xorgsetup och allt verkar funka som sagt förutom just vid utloggningen.

En sak jag lagt märke till är att typ i mitten av laddningen av kerneln så mörkas skärmen ner ganska kraftigt varför ? går det att justera ?

MVH
Nicke
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Urgång Kde

Inlägg av Nille »

Ser du allt under uppstarten eller blir det även svart där?
Det är så att du byter från grafikdrivrutinen till framebuffer och här blir något fel och är oftast en "bugg" i grafikrutinen (så länge du ser allt under uppstarten för annars är det ett framebuffer fel och då borde du köra en egen kompilerad kernel).
The more linux you go the slacker you get.
Niclas_83
Hacker
Inlägg: 20
Blev medlem: 02 feb 2010 10:16

Re: Urgång Kde

Inlägg av Niclas_83 »

Det är svart hela uppstarten av x sedan kommer bilden lite sakta sedan fungerar det som sagt tills jag ska gå ur... får väll prova att kompilera om kerneln då
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Urgång Kde

Inlägg av Nille »

Jag blev inte införstådd med om det fungerar innan x startas?
Kör du en egen kernel eller original kernel?
The more linux you go the slacker you get.
Niclas_83
Hacker
Inlägg: 20
Blev medlem: 02 feb 2010 10:16

Re: Urgång Kde

Inlägg av Niclas_83 »

Jag laddade ner de senaste drivrutinerna för mitt grafikkort och nu fungerar det utan problem.