Mitt GUI "låser sig" (nybörjare)

Frågor om X.ORG, KDE, Plasma, Wayland, GNOME osv kan ställas här.

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

aeeew
Besökare
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 nov 2011 12:41

Mitt GUI "låser sig" (nybörjare)

Inlägg av aeeew »

Hej! Helt ny på detta forum och Slackware (och linux över lag faktiskt).

Till problemet:

Igår installerade jag Slackware på min laptop (HP Compaq 6715s). Allting gick felfritt och i shell funkar allt perfekt. Första gången när jag starta igång mitt GUI så startade allt som det skulle och det verkade funka bra. Men sedan när jag skulle "fixa iordning" mitt GUI (på GUI level), så började allt krångla, allt ballade ur helt då jag skulle ändra meny-baren, och allt hamna lite hur som helst.

Sedan gick det inte ändra tillbaka något (musen funkar, men inget reagerar när man klickar på det), (ungefär som när windows hänger sig), jag trodde att det hängt sig, eller att touchpaden inte funka längre. Men då jag klicka CTRL-ALT-DEL så funkade det som det skulle och jag kunde logga ur GUIt.

När jag startade om (även själva slackware), och fick igång GUIt, så "låste" det sig direkt igen. (samma sak, bara sjävla GUIt som hänger sig).

Jag har antagligen gjort något jätteklantigt, då jag är ny till *nix världen, hoppas ni har förståelse för det :oops:

Behöver ni mer info är det bara säga till! Tack på förhand :)
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Mitt GUI "låser sig" (nybörjare)

Inlägg av Nille »

Vad jag kan se så har din dator ett ATI X1250 grafikkort.
Om det stämmer så antar jag att du använder KDE och slagit igång skrivbordseffekter.
Detta kan ibland göra så att allt skiter sig, testa att stänga av det i menyn eller med ctrl+skift+F12
Du kan även radera kde:s konfigurationsfiler i din home mapp men det ska inte behövas.
Då ATI inte längre stödjer ditt grafikkort i den catalyst drivrutinen för linux så är du tvungen att använda den öppna drivrutinen som faktiskt fungerar riktigt bra på den generationen AMD/ATI grafikkort.
Men tyvärr så kan det strula med skrivbordseffekterna under KDE (tror att det kommer att lösas i senare versioner av "grafikstacken", om jag läst rätt har dock inte testat det än).
På min ena laptop med ett X1400 grafikkort så fungerar det okej med skrivbordseffekter men det blir rätt slött när man byter fönster i nuläget så jag har inte aktiverat skrivbordseffekter på den.
Så skippa skrivbordseffekterna så borde det fungera bra sen.
Sedan undrar jag vilken drivrutin du använder? (du ser det lättast med kommandot '/sbin/lspci -k' (skippa ' '))
För använder du tex vesa så har du förklaringen där.

Vilken utgåva av slackware använder du samt vilken DE/VM?
The more linux you go the slacker you get.
aeeew
Besökare
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 nov 2011 12:41

Re: Mitt GUI "låser sig" (nybörjare)

Inlägg av aeeew »

Slackware utgåva: Slackware 13.37, kör KDE
När jag letar fram grafikkortets drivrutiner får jag:
ATI Technologies Inc RS690M (Radeon X1200 Series)
Subsystem: Hewlett-Packard Company Device 30c2
Kernel driver in use: radeon
Kernel modules: radeon

Vet tyvärr inte vad för DE/VM jag har :?

Jag försökte ctrl+shift+f12 och det hände ingenting när jag testa.


Finns det inget "reset"-kommand till GUIt? eller bara något smidigt sett att ta bort configen och allt jag gjort med det, och skapa en ny med default :P Gör inget om det är mkt jobb, ju mer desto bättre nästan, då jag bara installerade för att lära mig :)
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Mitt GUI "låser sig" (nybörjare)

Inlägg av Nille »

DE/VM (desktop enviroment/window manager) = KDE :)
Du använder rätt drivrutin.
Visst kan du radera alla inställningar för KDE, det görs lättast i en terminal/konsol med kommandot

Kod: Markera allt

rm -rf ~/.kde
Tilde tecknet betyder användarens hemkatalog och .kde är en dold mapp med konfigurationsfiler (punkt före ett filnamn betyder att filen är dold i *nix).
Jag hoppas även att du skapat ett användarkonto och inte använder användarkontot root vilket vore väldigt korkat. (minns inte om root är spärrat original för X)
Slackware är en bra dist att börja med om du vill lära dig Linux på riktigt då du kommer tvingas "under huven" men kräver mer tålamod så gratulerar till ditt val av Slackware.
Rekommenderar dig även att läsa boken Slackware Linux Essentialshttp://www.slackbook.org om du är helt ny i Linux samt kanske även Att använda Linux och GNU av Linus Walleij http://www.df.lth.se/~triad/gnulinux så du blir lite varm i kläderna.
Dom är lite utdaterade och allt är inte aktuellt men grunderna är dom samma även om saker ändras som tex underliggande system och X konfiguration.
Och undrar du något så finns det många kunniga på detta forum även om det är lite aktivitet ibland.
The more linux you go the slacker you get.
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Mitt GUI "låser sig" (nybörjare)

Inlägg av Nille »

Fick du ordning på problemet?
The more linux you go the slacker you get.
aeeew
Besökare
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 nov 2011 12:41

Re: Mitt GUI "låser sig" (nybörjare)

Inlägg av aeeew »

Japp! Det löste sig fint! Tack för hjälpen.

Dock löste jag det genom "xwmconfig" och bytte gui helt och hållet! Kör nu på Blackbox och trivs riktigt bra :D
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Mitt GUI "låser sig" (nybörjare)

Inlägg av Nille »

Så du fick ingen ordning på KDE?
Blackbox körde jag mycket förr :)
The more linux you go the slacker you get.
aeeew
Besökare
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 nov 2011 12:41

Re: Mitt GUI "låser sig" (nybörjare)

Inlägg av aeeew »

Nepp, vet inte riktigt vad som hände, men gör inget, var inte så stort fan utav KDE faktiskt!

Nu läst snart 100 sidor av en "slackware basics" pdf ja hitta, fantastiskt roligt börjar de bli nu när jag börjar förstå mer och mer måste jag säga:D
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Mitt GUI "låser sig" (nybörjare)

Inlägg av Nille »

I början är det väldigt många aha upplevelser :)
The more linux you go the slacker you get.