Svenskt tangentbord i X

Frågor om X.ORG, KDE, Plasma, Wayland, GNOME osv kan ställas här.

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

jimpa99
Besökare
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 jul 2012 00:34

Svenskt tangentbord i X

Inlägg av jimpa99 »

Hej. Har precis installerat Slackware 13.7. Forsta gangen jag anvander Linux. Har stott pa ett problem.

Jag anvander XFCE som fonsterhanterare. Jag har svenska tecken i terminallage INNAN jag logga in i X-lage.
Nar jag loggar in a X far jag ett helt annat tangentbord i bade consolen som i allt annat.

Finns det nagot enkelt sett att andra detta permanent

Valdigt frustrerande detta.

Jattetacksam for svar.
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Svenskt tangentbord i X

Inlägg av Nille »

För att endast få svenska tecken i pågående session så öppna en terminal i X och skriv

Kod: Markera allt

setxkbmap se
För permanent ändring:

Kod: Markera allt

cp /usr/share/X11/xorg.conf.d/90-keyboard-layout.conf /etc/X11/xorg.conf.d/90-keyboard-layout.conf
Ändra sedan Option "XkbLayout" "us" till "se" i filen /etc/X11/xorg.conf.d/90-keyboard-layout.conf eller kör följande kommando.

Kod: Markera allt

sed -i "0,/RE/s/\"XkbLayout\"\ \"us\"/\"XkbLayout\"\ \"se\"/" /etc/X11/xorg.conf.d/90-keyboard-layout.conf
The more linux you go the slacker you get.
jimpa99
Besökare
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 jul 2012 00:34

Re: Svenskt tangentbord i X

Inlägg av jimpa99 »

Tack sÅ hemskt mycket. ÅÅÅÄÄÄÖÖÖÖ så härligt! Skall lära mig vad som egentligen hände när jag skrev i detta.
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Svenskt tangentbord i X

Inlägg av Nille »

Det är inget speciellt som händer.
Vi kopierade systemets original 90-keyboard-layout.conf som är en xorg.conf för tangentbords-layout till /etc/X11/xorg.conf.d/ mappen som du lägger egna ändringar i.
Du hade lika väl kunnat lägga till layouten i filen /etc/X11/xorg.conf men i nyare versioner av xorg så är det lättare att använda mappen /etc/X11/xorg.conf.d/ med en fil för var sak vi vill ändra, då det är lättare att hålla koll på dom olika ändringarna samt att kopiera konfigurationer mellan olika system, samt så finns det ofta en original konfiguration som du kan kopiera och modifiera.
90 i filnamnet är endast prioritet på ordningen filerna läses in.
Om vi hade ändrat i /usr/share/X11/xorg.conf.d/90-keyboard-layout.conf som är systemets konfiguration så hade ändringarna gått förlorade vid uppdatering eller ominstallation av xorg-server, så du skall aldrig ändra i dom filerna utan kopiera dom till /etc/X11/xorg.conf.d/ och ändra kopian.

Så riktigt kort så kopierade vi en konfigurations fil för xorg och modifierade kopian till önskad funktion.
The more linux you go the slacker you get.