fluxbox

Frågor om X.ORG, KDE, Plasma, Wayland, GNOME osv kan ställas här.

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

oscar
Lärling
Inlägg: 67
Blev medlem: 24 okt 2003 11:15

fluxbox

Inlägg av oscar »

Jag bytte till FLuxbox för ett tag sen och jag är positivt överraskad förutom att den träskiga Gnome-designen lyser igenom så fort man öppnar en applikation typ firefox, thunderbird osv. Är det inte meningen att en Window manager ska styra upp det? Är det någon som har lite schyssta konfigurationstips?
dr_van_nostrand
Hacker
Inlägg: 35
Blev medlem: 12 dec 2003 00:22

Inlägg av dr_van_nostrand »

En fönsterhanterare sköter endast fönsterramar, skrivbord etc. Det är Gtk, Qt eller liknande som bestämmer hur program ritas upp. Gnome-program använder Gtk. För att ändar utseende i dessa program utanför Gnome så kan du använda programmet gtk-teme-switch 2.
/ Rickard
oscar
Lärling
Inlägg: 67
Blev medlem: 24 okt 2003 11:15

Inlägg av oscar »

Lite fler fluxboxfrågor:
Det här är väl iofs svårt att bedömma men vad funkar bäst Gnome + Fluxbox eller KDE + Fluxbox?
Är det dessutom nån som har nåt tips på nån liten, 'tunn' grafisk filhanterare? Finns det eller är alla i stil med nautilus?
På titelraden och tabbarna i fluxbox så blir de svenska tecknen ?-tecken när man surfar på svenska sidor, går det att åtgärda?
Lejon
Lärling
Inlägg: 67
Blev medlem: 18 okt 2003 21:41
ORT: Lajv, ATITD, o massa annat...

Inlägg av Lejon »

Hmm.. gnome + flux kde +flux.. flux period?

Iaf.. jag har upptäkt en liten sak.. som jag inte minns att jag hade i Blackbox.
Nämligen att vissa fönster öppnas en aning utanför skärmen..
uppåt.. Hmm..
När jag drar ner dom med Alt intrykt, och maximerar dom, så anpassar dom sig efter skärmen perfekt..

Någon som har en ide om va detta kan vara?
Som om jag visste någonting...
inkazeus

fluxbox

Inlägg av inkazeus »

Har ett litet problem. Måste nämligen restarta fluxbox för att få transperant
toolbar. Någon som känner igen det? 8)
Rax
Besökare
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 mar 2004 12:07
ORT: Tvålsvarvning

Inlägg av Rax »

Ska man ha en liten och lätt kan man prova evilwm. 1 pixel ram runt fönstrena och inget annat. Eller är man riktigt hardcore kan man köra ratpoison.
glance
Lärling
Inlägg: 75
Blev medlem: 12 okt 2003 23:04

Inlägg av glance »

jag kör fvwm2 för konfigurationsmöjligheterna...

har snott en lämplig conf och moddat den efter lämpliga behov...
HardCoder
Besökare
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 apr 2004 12:53
ORT: Datorer i allmänhet

Inlägg av HardCoder »

oscar skrev:Lite fler fluxboxfrågor:
Det här är väl iofs svårt att bedömma men vad funkar bäst Gnome + Fluxbox eller KDE + Fluxbox?
Är det dessutom nån som har nåt tips på nån liten, 'tunn' grafisk filhanterare? Finns det eller är alla i stil med nautilus?
På titelraden och tabbarna i fluxbox så blir de svenska tecknen ?-tecken när man surfar på svenska sidor, går det att åtgärda?
Har för mig att fluxbox funkar lite bättre med gnome än med kde men detta tror jag håller på att jämnas ut. om du ska ha en tunn grafisk filhanterare så kan jag rekomendera ROX-Filer
vad gäller de problemen som du har med åäö i namnlisten så ska det gå att fixa... funkar nämligen för mig :) Jag har kompilerat mitt fluxbox själv efter att jag har följt anvisningarna för svenska tecken i allmänhet på denna sidan
http://www.dtek.chalmers.se/~d1dd/linux ... ecken.html
hoppas det funkar för dig. :)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Lejon skrev:Iaf.. jag har upptäkt en liten sak.. som jag inte minns att jag hade i Blackbox.
Nämligen att vissa fönster öppnas en aning utanför skärmen..
uppåt.. Hmm..
När jag drar ner dom med Alt intrykt, och maximerar dom, så anpassar dom sig efter skärmen perfekt..

Någon som har en ide om va detta kan vara?
Hade samma problem med ett javagui jag utvecklade. Fönsterlisten hamnade utanför skärmen. Var det java-program som krånglade för dig också? Nu flyttar jag ner alla javaprogram jag skriver 20 pixlar från början. På fluxboxsiten var det någon annan med samma problem men fluxbox teamet hade ingen lösning annat än att tvinga programmen att flytta sig lite neråt. Tydligen kommer JVM och fluxbox inte överens på den punkten:)
cjw
Allsmäktig
Inlägg: 340
Blev medlem: 19 apr 2004 12:25

Inlägg av cjw »

Detta är inte ett Java problem. Mitt GVim beter sig likadant. Jag vet att det ska gå att fixa det där på något annat sätt. För jag har gjort det förut. Man är ju så dum i huvudet bara och glömmer hela tiden.
Slackad sedan 3.4 beta
daijo
Besökare
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 dec 2004 19:15

Inlägg av daijo »

Dra dig inte för att berätta om du kommer på det:)