Remote desktop från Windows till Linux

Frågor om X.ORG, KDE, Plasma, Wayland, GNOME osv kan ställas här.

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

nicke
Besökare
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 nov 2004 08:40
ORT: Nörda

Remote desktop från Windows till Linux

Inlägg av nicke »

Satt en bra stund igår o meckade med remote desktop från min laptop till min linux ws, men fick inte det att fungera, provade VNC programmet, gjorde som det stod, och nu när jag tänker efter så funakde det juh på sätt o vis :)
Grejjen var att den öppnade en ny X session men med nån konstig fönsterhanterare :)
Men jag vill remota min KDE desktop som jag är inloggad på, o då tyckte VNC grabbarna att man skulle ansluta så här: 192.168.2.9:0 , där nollan står för den "aktiva" sessionen eller vad man nu ska säga.
Lösenordsfrågan kommer upp o jag plitar in det, men den säger att "No password configurated for XAuth" något i den stilen, försökte sätta lösenord till det där med hjälp vncpassword programmet, men utan framgång, någon som har några tips ?

Tack på förhand!

// Nicke
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Inlägg av Nille »

Det finns default både server och klient i KDE.
i KDE menyn >system>desktop shareing här hittar du servern.
Där kan du göra temp anslutningar (fungerar bara en gång lr 1timme, nått sånt) under advanced kan du även lägga fast lösen och att folk får ansluta när som helst utan att du måsste verifiera dom.
Men t-bordet e inte så bra igenom det. (nån bugg i servern gör att t-bordet strular)

Anslut till den med en vnc klient lr använd KDEs egna meny >internet>Remot Desktop Connection
Felet du fick får man om du inte godkänner anslutningen.

Finns även vncX11 det funkar bättre om man nu absolut vill ansluta via X.
Men kräver att du installerar det, men det kan vara värt så t-bordet fungerar ok. (tror det inte bara e mej t-bordet strulat för med KDEs inbyggda)
http://www.karlrunge.com/x11vnc/

Hoppas detta hjälper
/Nille
nicke
Besökare
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 nov 2004 08:40
ORT: Nörda

Inlägg av nicke »

Tackar så mycket!

Ska ta en titt på det när jag kommer hem från jobbet :)
Återkommer när jag har provat !

Tack igen !

/nicke