Fluxbox ballar ur vid omstart av X.

Frågor om X.ORG, KDE, Plasma, Wayland, GNOME osv kan ställas här.

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

Routh
Lärling
Inlägg: 79
Blev medlem: 09 okt 2003 12:54
ORT: Flugfiske, innebandy, linux & datorer

Fluxbox ballar ur vid omstart av X.

Inlägg av Routh »

Slackware 10. Kernel 2.6.9. och X/fluxbox funkar första ggn jag skriver startx med både root-user och mitt eget konto. Ifall jag sedan går ut ur X/fluxbox och försöker starta det igen blir bara skärmen svart.
Startar jag om datorn funkar det igen en ggn.
Så jag behöver lite hjälp att fixa detta. Vilka logfiler kan jag ha nytta av och var finns de?
Säg till om det är ngn mer info som behövs.

/David
Murphy var en optimist.
steamfamous
Besökare
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 dec 2004 09:54

Inlägg av steamfamous »

Alltså jag är amatör men jag kan väl ge förslag iaf.
Om du befinner dig i X så gå ur det till den Virtuella consolen. Skriv kommando xwmconfig och sedan välj fluxbox där.
När du har gjort det så kör du startx. Sedan tryck på CTRL+ALT+Backspace för att gå ur X. Nu borde du få lite felinfo när du går ur X. Ta reda på vad som är fel och försök att lösa det.
Det är iaf så jag brukar lösa mina problem. :) Ja jag vet det är lite hardcore hehe men men.

Under /var/log/XFree86.x.log hittar du loggarna som rör X.
Routh
Lärling
Inlägg: 79
Blev medlem: 09 okt 2003 12:54
ORT: Flugfiske, innebandy, linux & datorer

Inlägg av Routh »

;)
Men problmet är ju just att jag inte ser ngt när jag gör så. Blir bara svart efter att man tryckt CTRL+ALT+backspace.
Fick förslag på att de troligtvis var ngn drivrutin som var fel. Ska hur som helst installera om slackware, dra ner senaste fluxbox och nya kärnan nu när jag får tid.

Hur som helst, tack för detta tipset iaf! :)
"Under /var/log/XFree86.x.log hittar du loggarna som rör X."
Murphy var en optimist.
glance
Lärling
Inlägg: 75
Blev medlem: 12 okt 2003 23:04

Inlägg av glance »