Counter-Strike server med 1000 fps?

Spel i Slackware? Javisst...

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

Ekonomi
Besökare
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 nov 2005 00:34

Counter-Strike server med 1000 fps?

Inlägg av Ekonomi »

Hejsan, jag kör Slackware disten och har nu ett problem.
Hur kan man få Counter-Strike att köra i hela 1000 fps? skriver jag stats i consolen så står den bara och nötar mellan 80-100fps.


Någon som kan ge nått tips?
nomicon
Administratör
Inlägg: 567
Blev medlem: 28 sep 2003 00:14
ORT: Linköping

Inlägg av nomicon »

Uhhh... kan något spel köra i 1000fps?!?
--
Moderator slackwarelinux.se
--
Availo - Serverhotellet
http://www.availo.se
--
Torsdag
Hacker
Inlägg: 46
Blev medlem: 17 jan 2006 12:48

Inlägg av Torsdag »

Ja CS server kan man det
Tycker dock det är lite konstigt man har väl liksom inget GUI på serven :?
Ekonomi
Besökare
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 nov 2005 00:34

Inlägg av Ekonomi »

Ursäkta, det var en Counter-Strike server som jag skrev om tidigare!
exz
Allsmäktig
Inlägg: 378
Blev medlem: 28 sep 2003 21:03
ORT: Falun

Inlägg av exz »

det du letar efter är nog en serverinställning och inget linux-specifikt..

testa sys_ticrate 10000 fåse om det hjälper

EDIT:

min server har dessa stats, dock vid 0 spelare men jag kommer över 100 iaf:

Kod: Markera allt

stats
CPU   In    Out   Uptime  Users   FPS    Players
 1.60  0.00  0.00   46800   669  235.24       0
Administratör på slackware.se
& moderator i forumet
Slackware sedan version 7.1
Ekonomi
Besökare
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 nov 2005 00:34

Inlägg av Ekonomi »

Provade med sys_ticrate 10000, hade 1000 förut.

Jag startar servern med denna startup:

Kod: Markera allt

hlds_run -game cstrike +maxplayers 11 +map de_dust2 -pingboost 3 -tos +sys_ticrate 10000
vid stats skrivningen så får jag detta som status

Kod: Markera allt

stats
CPU   In    Out   Uptime  Users   FPS    Players
 0.00  0.00  0.00       1     0   97.29       0
Jag provar att skriva det flera gånger och jag kommer inte över 100 en enda gång.
exz
Allsmäktig
Inlägg: 378
Blev medlem: 28 sep 2003 21:03
ORT: Falun

Inlägg av exz »

mitt startscript:

Kod: Markera allt

root@adaieski:~/hlds# cat hlds1
#!/bin/sh
export LD_PRELOAD=./booster.so
./hlds_i686 -game cstrike -autoupdate -pingboost 3 +exec server1.cfg $*
har du testat vad den ger för fps med spelare inne?
Administratör på slackware.se
& moderator i forumet
Slackware sedan version 7.1
tajson
Besökare
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 nov 2005 15:23

Inlägg av tajson »

FPS är väl beroende av flera faktorer, såsom CPU och kärnans timer-inställning? För hög FPS kommer att resultera i högre CPU användning generellt då processorn måste kämpa för att hålla klockcyklarna uppe även om den inte processar någon information (det märks på högre pingtinder i spelet t ex). Mixtra lite med kärnans timerinställningar tills att ni får 100 FPS eller mer även vid full server, det räcker. Poängen är att få in så många spelare per CPU och att ändå bibehålla bra responstider, vilket främst bör mätas med pingtiderna. Heldre två 16 spelars servrar med 100 fps än en 16 med 1000 i fps där CPUn gör ett onödigt jobb.

Jag passar även på att tipsa om ett monitorscript jag gjorde för ett par år sedan (på den tiden jag själv körde CS servrar). Den visar åtminstånde FPSen så lite ontopic är det iaf...

Exempel:
Bild

Hämtas på min hemsida