Få utväcklarna att föstå spel framtiden inom Linux!

Spel i Slackware? Javisst...

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

rEBEL
Hacker
Inlägg: 26
Blev medlem: 10 feb 2004 17:01

Få utväcklarna att föstå spel framtiden inom Linux!

Inlägg av rEBEL »

Varför har ingen skapat en comunity som försöker få de stora spel utväcklarna(tex. Valve, Blizzard,Edios och liknande(Id kan vi ju inte klaga på)) att göra Linux versioner av sina spel?
Alt man behöver är i princip bara en hemsida, en Irc kanal och så börjar man dra ihop folk och försöker få dom att förstå att även Tux vil spela kvalitets spel!
May the rEBELs rise again
Dehman
Lärling
Inlägg: 163
Blev medlem: 18 dec 2003 12:31
ORT: Datorer

Re: Få utväcklarna att föstå spel framtiden inom Linux!

Inlägg av Dehman »

rEBEL skrev:Varför har ingen skapat en comunity som försöker få de stora spel utväcklarna(tex. Valve, Blizzard,Edios och liknande(Id kan vi ju inte klaga på)) att göra Linux versioner av sina spel?
Alt man behöver är i princip bara en hemsida, en Irc kanal och så börjar man dra ihop folk och försöker få dom att förstå att även Tux vil spela kvalitets spel!

*nix användare är inte så intresserade av att betala för programvaran och man vill ju ha Open Source. ;)

Så jag tror inte att speltillverkarna ser några pengar i *nix marknaden.
"Konsten att tråka ut är att berätta allt." -Voltaire
Hocce
Besökare
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 dec 2003 13:54
ORT: datorer, nätverk, operativsystem, film.

Re: Få utväcklarna att föstå spel framtiden inom Linux!

Inlägg av Hocce »

rEBEL skrev:Varför har ingen skapat en comunity som försöker få de stora spel utväcklarna(tex. Valve, Blizzard,Edios och liknande(Id kan vi ju inte klaga på)) att göra Linux versioner av sina spel?
Alt man behöver är i princip bara en hemsida, en Irc kanal och så börjar man dra ihop folk och försöker få dom att förstå att även Tux vil spela kvalitets spel!
Jo, men iaf alla företag skulle börja göra spela till Linux, gratis, hur mycket pengar skulle företaget då tjäna? Ingenting, nej. Därför är Windowsanvändarna deras största målgrupp. Men sen finns det ju snälla företag som Blizzard, ID Software som också fixar så att man kan spela spelen i Linux vilket är bra.
The real purpose of books is to trap the mind into doing its own thinking - Christopher Morley
GPL OWNz
Hacker
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 feb 2004 22:41
ORT: datorer, linux, spel, filmer, livet?!!

Inlägg av GPL OWNz »

Har jag missat ngt lr vad har blizzard egentligen gjort för linuxanvändarna?
cjw
Allsmäktig
Inlägg: 340
Blev medlem: 19 apr 2004 12:25

Loki games

Inlägg av cjw »

Loki Games kan man ju se som ett försök. Som några har nämt ovan så var det inte något lyckat drag eftersom ingen köpte portarna.
hasseman
Lärling
Inlägg: 63
Blev medlem: 12 okt 2003 19:17

Inlägg av hasseman »

Varken jag eller troligtvis speltillverkarna ser linuxanvändarna som mindre villiga att betala för sina spel. Den viktiga faktorn och den troliga orsaken är det faktum att skaran linuxanvändare bara är allmänt liten i jämförelse och därför är det inte ekonomiskt försvarbart att porta.

//hasseman
Share The "Penguin" and If You Do, Lucky end For Them and You!
Hocce
Besökare
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 dec 2003 13:54
ORT: datorer, nätverk, operativsystem, film.

Inlägg av Hocce »

Men, för att undkomma problemet med kostnaden för spel o.s.v i Linux-världen så kan ju alla spelföretag göra som så, att de släpper spelet för Windows (orginal) i butiker och så. Sen så släpper de en Linux-patch på internet, för oss Linux-användare, så kör vi patchen och installerar spelen via CDn så har man ju ändå köpt spelet, och kan spela det i Linux. Precis såsom Quake III Arena och Unreal Tournament.

Där har vi framtidens spellösning för Linux-gurus! :)
The real purpose of books is to trap the mind into doing its own thinking - Christopher Morley
Lejon
Lärling
Inlägg: 67
Blev medlem: 18 okt 2003 21:41
ORT: Lajv, ATITD, o massa annat...

Inlägg av Lejon »

Undrar också vad Blizzard gjort för linux?
Du blandar inte ihop blizard (Diablo-spelen) med Bioware (Neverwinter Nights)?
Som om jag visste någonting...
cjw
Allsmäktig
Inlägg: 340
Blev medlem: 19 apr 2004 12:25

Inlägg av cjw »

hasseman skrev:Varken jag eller troligtvis speltillverkarna ser linuxanvändarna som mindre villiga att betala för sina spel. Den viktiga faktorn och den troliga orsaken är det faktum att skaran linuxanvändare bara är allmänt liten i jämförelse och därför är det inte ekonomiskt försvarbart att porta.

//hasseman
Jag håller med till en viss del här. Med de modifikationer som behövs i koden så är det visst försvarbart. Detta förutsatt att de som kör linux verkligen spelar på linux också. Så är dock inte alltid fallet.

Efterfrågan styr tror jag. Och så länge folk spelar sina spel på Windows så kommer det att gå Windows väg.
BigDuke6
Allsmäktig
Inlägg: 223
Blev medlem: 09 mar 2005 22:34

Inlägg av BigDuke6 »

Vad pratar vi om för sorts spel här? First person shooters eller?

Hänger det inte också ihop med att grafikkortstillverkarna främst utvecklar mot directx?
Läste nåt test nyligen och Opengl-prestandan hos både Nvidia och Ati var påtagligt sämre än directx.
Dukeman
Lärling
Inlägg: 180
Blev medlem: 02 jul 2005 21:57
ORT: Datorer

Inlägg av Dukeman »

BigDuke6 skrev:Hänger det inte också ihop med att grafikkortstillverkarna främst utvecklar mot directx?
Läste nåt test nyligen och Opengl-prestandan hos både Nvidia och Ati var påtagligt sämre än directx.
Kan det vara planerat av Farbror Gates att liksom.. "kväva" spelmarknaden utanför Windows?


Jag har då inga problem med varken Quake4 eller UT2004 under linux, och där finns inte ett spår av DirectX, och OpenGL är som jag fattat det kraftfullt så det räcker och blir över. Hur det presterar i förhållande till Microsofts varianter är mindre viktigt.
Ta gärna en tur på (länk borttagen av admin då wikin inte finns längre /MDKDIO) också!
Jag har inget att dölja, och då ska de inte tjuvkika heller!