ATI i spel

Spel i Slackware? Javisst...

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

Jarod
Besökare
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 dec 2004 15:20

ATI i spel

Inlägg av Jarod »

Hej har ett litet problem, kör slackware 10.0, och jag har ett ATI Radeon 9600xt, slackware 10.0 kör ju som bekant x.org, och driversna på http://www.ati.com stödjer ju bara Xfree, men det va inga störe problem att installera kortet endå. allt gick smort, i GLXGears får jag dessa stats:
8947 frames in 5.0 seconds = 1789.400 FPS
9950 frames in 5.0 seconds = 1990.000 FPS
9949 frames in 5.0 seconds = 1989.800 FPS
9965 frames in 5.0 seconds = 1993.000 FPS
9960 frames in 5.0 seconds = 1992.000 FPS
9964 frames in 5.0 seconds = 1992.800 FPS
men när jag väl ska börja köra ett spel som kräver glx, quake tillexempel, så går det inte, allt går enormt segt och det tar tid att skriva en bokstav till och med, om det är någon som känner igen detta problem eller om ni kan hjälpa mig vore det jätte nice. säg till om jag ska posta xorg.conf så ni får kolla lite på den.
/mvh jarod
Jarod
Besökare
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 dec 2004 15:20

Inlägg av Jarod »

först, tack för alla dom vänliga svaren... pytsan. fick leta upp det själv, efter mycket om och men.
felet som hände när jag startade ett spel som använde glx va detta:

"FGLTexMgr: open of shared memory object failed" Error Message (POSIX shared memory)

och jag hittade en lösning till det, om det är någon som har samma problem så är det bara att göra detta.

1. Add to following line to /etc/fstab (if it isn't there already):

tmpfs /dev/shm tmpfs defaults 0 0

2. Mount POSIX shared memory as follows:

mount /dev/shm

3. Issue the following command to check that it mounted properly:

mount | grep "shm"

4. If the mount was successful, then the following output (or similar) should appear:

tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw)

At this point, POSIX shared memory is enabled. Your 3D applications should run properly and the error message above should no longer occur.

If the output from this commnd is blank, then the mount failed.

det va det.
ex0s
Hacker
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 feb 2005 10:48
ORT: Datorer

Inlägg av ex0s »

Har bara en liten fråga? hur gjorde du för att instalera kortet? vore tacksam för all hjälp jag kan få osv!. genom svar på detta medelande eller eventuellt en guide som jag kan andvända mig utav :) tack på förhand //ex0s
irc.phoonet.org
#sundsvall
nick: ex0s