Dell PowerEdg

Kompatibilitetsfrågor rörande hårdvara och Slackware ställs här.

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

Hedin
Lärling
Inlägg: 93
Blev medlem: 06 feb 2006 21:28

Dell PowerEdg

Inlägg av Hedin »

Hallå.

Har fått tag i ett gammalt PowerEdg 1800 Moderkort.
Det som är drygt är att dom ska hålla på med sina egna kopplingar m.m. Så har problem o finna pinnarna som ska användas för o starta den.
Så här ser det ut:
Bild

Kontakterna jag är osäkra på är:

CP_CONN: Control panel connector
Bild

Hur ska man kunna se vart dom ska? Antar att det bara är hd_led m.m. som ingår i den så det gäller vell bara att fösöka få rätt på star pinnarna. Borde det inte gå att försöka korsluta dom, ta 2 pinnar i taget. Någon som har en aning om det är risk att det går sönder då? Hur ska man annars kunna få fatt på dom?

PDB: Power board distribution connector
Bild

Enligt vad jag kan läsa mig till i deras manualer så ska den gå till någon sorts Power Distribution Board.
Det är ifrån den som strömmen till P1 och P2 kommer, och antagligen all annan ström också
Frågan är om den kommer starta utan att använda den?
Annars blir det nog den som blir det största problemet.


Andra kontakter så som SCIS backplane connector och liknande bör vell inte behölvas för att få igång det?

Vad tror ni kommer det gå att få igång utan CP con o PDB grejjorna?

En sista sak, är lite klibbigt runt CP kontakten. Kan va någon gammal dryck av något slag :? Finns det något bra sätt o tvätta bort gammal cola eller liknande? Eller ska man skita i det?

/Martin
Hedin
Lärling
Inlägg: 93
Blev medlem: 06 feb 2006 21:28

Inlägg av Hedin »

Den starta i någon sekund sen la den ner.
Antar att PDBn behövs. Det va dumt...
BigDuke6
Allsmäktig
Inlägg: 223
Blev medlem: 09 mar 2005 22:34

Inlägg av BigDuke6 »

Vad fick du betala för det där moderkortet då?

Kan det vara en sån här? http://cgi.ebay.co.uk/Dell-Y4345-PowerE ... dZViewItem
Hedin
Lärling
Inlägg: 93
Blev medlem: 06 feb 2006 21:28

Inlägg av Hedin »

Ser mycket intressant ut. Tror faktisk det ska vara en sån. Ska ringa till Dell o höra vad dom säger, antagligen inte mycket, men värt ett försök.
Tack för tipset.

Fick problem efter testet igår, nätaggregatet jag använde funkar inte... Det starta upp o gick en stund sen gav det sig o vill inte mer än vrida på fläktarna några grader efter det. Provade det senare i en annan dator o det funka inte, samma sak där. Så nu börjar jag få onda aningar om att det är en kortis någonstans i moderkortet.
Om det inte är så att det är PDBn som fattas och det blev så på grund av det. PDBn på ebay kosta 49US$ med frakt blir det nog runt en 500Skr. Hum...

Gav 1600Skr för det med en xeon 2,8 1mb o 1Gb Samsung ecc ram. Lite tråkigt fall det skulle vara pengarna i sjön, men kan vell alltid få ut någon krona för det andra.

Har även en lite äldre 2600 som det fattas lite grejer i, så får sätt tänderna i den när jag gett upp på det här. Dumt att inte ha något att göra menar jag ;)
BigDuke6
Allsmäktig
Inlägg: 223
Blev medlem: 09 mar 2005 22:34

Inlägg av BigDuke6 »

Men en PE1800 är väl inte gammal, det är väl typ nya grejer?
cjw
Allsmäktig
Inlägg: 340
Blev medlem: 19 apr 2004 12:25

Inlägg av cjw »

PDC:n ska nog inte behövas. Utav namnet att dömma och hur enheten ser ut så är det nog endast ett Power Distribution Center. Jag antar att det är ett alternativ i kompakta lösningar. Jag har svårt att se att det skulle vara ett krav.
Det här aset vill nog ha en 600 - 800W skulle jag tippa. Hur kraftig var nätdelen som pajjade?
Slackad sedan 3.4 beta
Hedin
Lärling
Inlägg: 93
Blev medlem: 06 feb 2006 21:28

Inlägg av Hedin »

Vet inte riktigt hur gammal modelllen är, vad jag kan se på dells sida så finns den fortfarande att köpa. Så den är antagligen inte så gammal. Men menade mer att den var begagnad.

Provade med ett 450W aggregat med en splitter från 20 till 24 pin och en 4 till 8, för att det skulle passa. Var bara det o minnen o processor o skärm som var i så låter mycket fall det skulle behöva mer :? . Men kan iof vara så eftersom det gick en stund innan det la av första gången.
Har ett 730W som sitter i 2600an som borde gå att annvända. Men är hotswap kontakt så måste ha en sån PDB föra att få den o passa. Den som sitter i passa naturligtvis inte till det här moderkortet. Dom tänker att konstigt ibland...
Kanske vore värt o skicka efter den där grejen för att prova? Billigare än att köpa ett nytt nät agg.