Auto mount - usb, cdrom, floppy etc...

Kompatibilitetsfrågor rörande hårdvara och Slackware ställs här.

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

BadTaste
Besökare
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 jan 2006 18:23

Auto mount - usb, cdrom, floppy etc...

Inlägg av BadTaste »

Sitter här med mitt slackware och allt funkar fint, det vill säga tills någon som inte kör slackeware kommer och sätter sig och börjar klaga på att det är för krångligt, nu för att påvisa att det inte är så svårt bara man orkar sitta en liten stund! Så nu till min fråga: hur gör jag en smidig automount? det finns ju på ubuntu men det känns så begränsande så jag vill inte sitta och byta dist nu när allt funkar som jag vill... är det någon som sitter på en smidig liten guide?
Plutonium
Allsmäktig
Inlägg: 226
Blev medlem: 14 apr 2005 05:36
ORT: Essunga

Inlägg av Plutonium »

Jag skapade en regel i /etc/udev/rules.d/ som heter 95-mem.rules detta är för min digitalkamera..

Kod: Markera allt

#Digitalkameran
BUS=="usb", KERNEL=="sd?1",  ATTRS{size}=="1000215", NAME="%k", SYMLINK+="camera", GROUP="users"
ACTION=="add", KERNEL=="sd?1", ATTRS{size}=="1000215", RUN+="/sbin/mount /dev/%k /mnt/camera", OPTIONS="last_rule"
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Inlägg av Nille »

Kör du slackware 12.0 så lägger du bara till din användare i grupperna cdrom och plugdev sedan borde det fungera om du kör KDE.
Kör du fluxbox så kanske ivman hjälper.
The more linux you go the slacker you get.
BadTaste
Besökare
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 jan 2006 18:23

Inlägg av BadTaste »

Tack det funkade, behövde bara trycka på cdrom=) men jag hittade ingen grupp som hette plugdev...
Du må ikke kasta bäver i trähus!
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Inlägg av Nille »

Hur har du uppgraderat? (för annars finns den default).
Om inte annat får du skapa gruppen den används av hal och dbus.
The more linux you go the slacker you get.
BadTaste
Besökare
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 jan 2006 18:23

Inlägg av BadTaste »

nä det har jag inte, något skumt hände när jag körde in grafik drivers, hela altet hängde sig och det blev en omöjlighet att starta datorn igen...
Du må ikke kasta bäver i trähus!
jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

BadTaste skrev:nä det har jag inte, något skumt hände när jag körde in grafik drivers, hela altet hängde sig och det blev en omöjlighet att starta datorn igen...
Borde nog testa med ett annat grafikkort. Du bootar väll inte direkt upp i X?

/Jens
BadTaste
Besökare
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 jan 2006 18:23

Inlägg av BadTaste »

Först lilo sen x, men jag har lite tajt med cash just nu, och det jag har nu är Geforce 7600 gt så jag tycker inte det borde vara några problem....
Du må ikke kasta bäver i trähus!