Skrivare: Lexmark e120n

Kompatibilitetsfrågor rörande hårdvara och Slackware ställs här.

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

Mogger
Hacker
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 okt 2004 16:20

Skrivare: Lexmark e120n

Inlägg av Mogger »

Hej,

Köpt en Lexmark e120n och vill förstås få den att fungera till Slackwareburken. Nu har jag dock aldrig konfigurerat en skrivare till Linux förut så lite hjälp skulle verkligen hjälpa.

Först testar jag:

Kod: Markera allt

root@localhost:/home/hans# lsusb | grep Lexmark
Bus 2 Device 2: ID 043d:00cc Lexmark International, Inc.
Jodå, min skrivare hittas. Som ni ser så är den ansluten via USB.
Nästa kommando ger dock inte lika fina outputs:

Kod: Markera allt

root@localhost:/home/hans# lsusb -v | grep usb
    No power switching (usb 1.0)
    No power switching (usb 1.0)
    No power switching (usb 1.0)
can't get device qualifier: Invalid or incomplete multibyte or wide character
can't get debug descriptor: Invalid or incomplete multibyte or wide character
    No power switching (usb 1.0)
    No power switching (usb 1.0)
(Jag vet dock inte vad det innebär)

Hur som helst, jag drar igång CUPS och konfigurerar med hjälp av det grafiska verktyget på http://localhost:631. Skrivaren dyker upp under "Administration", "New Printers Found:". Bara att klicka på länken för att lägga till.

Nu stöter jag dock på ett problem: min skrivare står inte med i listan! Inga problem, jag väljer att bläddra efter PPD-fil istället (som ni kan hitta här. Jag tror det är en patchad PPD-fil till Mac OS X )

"Printer Lexmark_E120n_USB_1 has been added successfully." Allt verkar ju lovande. Jag ser min skrivare under "Printers", och allt ser bra ut.

Men.

När jag testar att skriva ut en testsida så får jag "Printer not connected; will retry in 30 seconds..." Hm. Något är alltså fel.

Jag tror jag har missat att installera drivisar till skrivaren eller något annat dumt, men jag förstår inte riktigt hur jag ska gå tillväga. På OpenPrinting rekommenderar de pxlmono; jag har hittat en ppdfil med det namnet och testat med den, tyvärr fungerade inte det heller. Eller vad menas?
Lexmark har även släppt drivrutiner till skrivaren för vissa distar, men förstås inte till Slackware.

Lite information om mitt system:
Slackware 12.0
Linux 2.6.21.5-smp (default när man installerar Slackware 12.0)

Något mer ni behöver veta?
hakan
Hedersmedlem
Inlägg: 811
Blev medlem: 15 okt 2003 06:31
ORT: Lidingö

Inlägg av hakan »

Om jag förstår rätt så ska den skrivaren finnas i "gutenprint" (enl. din länk), det paketet har du i "testing"..
ftp://ftp.slackware.no/pub/linux/slackw ... g/packages
..glöm inte ta bort den skrivaren som inte fungerar innan du provar.

/Håkan
dalavän
Besökare
Inlägg: 9
Blev medlem: 09 sep 2006 08:18

Re: Skrivare: Lexmark e120n

Inlägg av dalavän »

Hej!
Har du startat cups :

cd /etc/rc.d
chmod +x rc.cups
./rc.cups start

Annars kan du ladda ner en drivrutin från Lexmark svenska hemsida och packa upp den med rpm2tgz och instalera den med installpkg.
dalavän
Mogger
Hacker
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 okt 2004 16:20

Re: Skrivare: Lexmark e120n

Inlägg av Mogger »

Japp jag hade startat CUPS.

Nu har jag fått igång skrivaren, allt som krävdes var rätt PPD-fil. Den till Lexmark E120n kan laddas ner här.

Jag rekommenderar inte att man installera drivrutinerna som följer med, de ställde förmodligen till det mer än gjorde nytta.

Slutet gott, allting gott.