PS/2 tangentbord [löst]

Kompatibilitetsfrågor rörande hårdvara och Slackware ställs här.

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

eedo

PS/2 tangentbord [löst]

Inlägg av eedo »

Hej!

Är, som ni säkert ser, ny på forumet... :)
Hoppas det blir en trevlig upplevelse...

Har installerat slackware 12.0 och som det sägs så ska det kunna köras direkt... Jag har dock ett problem...

Har kört installationen och valt allt som jag vill ha i paket väg, och då även inkluderat de nödvändiga...
Tangentbordet fungerar genom hela installationen och även när man startar om datorn och väljer operativ i lilo (eftersom jag har en ntfs disk så startar lilo upp.

Efter det så fungerar aldrig tangentbordet. Det är stendött. Jag har testat med 2 st olika tangentbord och det är samma med båda, de fungerar tills man tryckt på enter när jag väljer att starta linux i lilo, sen fungerar inte en tangent...

Någon som har ett tips på vad detta kan vara? Har kört RH och slack 10 innan, men har aldrig upplevt det problemet med de distarna...

Uppskattar alla tips och råd jag kan få...

//Eedo
Senast redigerad av eedo den 14 nov 2007 22:13, redigerad totalt 2 gång.
hakan
Hedersmedlem
Inlägg: 811
Blev medlem: 15 okt 2003 06:31
ORT: Lidingö

Inlägg av hakan »

Välkommen hit! ;)
Det problemet har jag aldrig varit med om...faktiskt inte ens hört talas om det.
Vild gissning är ju att du trots allt "glömt" något paket...jag skulle prova en nyinstallation med "full install" (du kan ju alltid ta bort saker senare)

/Håkan
eedo

Inlägg av eedo »

Tack, känner mig välkommen... :)

Jag har rensat bland inläggen jag skrev och tänkte skriva samman dem... ;)

Jag har nu också installerat om slackware från början och installerat varenda paket som finns, då även kdei, som inte ens är tänkbart användbar för detta problemet.

Jag kan copy/paste:a med musen när det har startat och med den kan jag klistra in root och trycka enter, men eftersom lösenordet är komplext så kan jag ej logga in :/

Ska försöka att få en konverter ps2->usb för att se ifall det fungerar bättre.
Min usb mus fungerar som sagt klockrent, även då gmp.

Någon som har något råd? Känns lite villrådigt då jag aldrig haft problemet innan. Kanske ska göra så att man kan installera 10.2 och sedan köra in alla uppdateringar från den fram till 12.0..?

Tacksam för svar...

//eedo
OErjan
Allsmäktig
Inlägg: 232
Blev medlem: 24 jan 2004 06:39
ORT: många

Inlägg av OErjan »

ah, du har fel keymap, skulle tro du har US tangentbord valt.
kolla om du kan logga in om du använder ditt tangentbord som om det är ett med US layout (inget ÅÄÖ och en del tangenter flyttade.
kolla på nätet om du kan hitta en sida som visar skilnaderna.
kanske jag är en av de sista människor som ser din gamla: bil, dator, gräsklippare...
efter mig är de så många kilo konfetti.
eedo

Inlägg av eedo »

Det hade säkert fungerat och varit anledningen till att jag inte kan logga in om jag skulle kunna skriva något, men inte ens det kan jag göra... Alltså, jag trycker på knapparna men inget händer...
hakan
Hedersmedlem
Inlägg: 811
Blev medlem: 15 okt 2003 06:31
ORT: Lidingö

Inlägg av hakan »

Kanske ska göra så att man kan installera 10.2 och sedan köra in alla uppdateringar från den fram till 12.0..?
Nja, det tror jag inte är någon bra ide..det är väldigt mycket som har ändrats.
Jag förstår ta mig 17 inte vad det kan vara för fel..det var inget fel på "bränningen" alltså?

Det finns ju en liveCD "SLAX" (som jag i och för sig aldrig provat)..
http://www.slax.org/
..du kanske kan prova den och se om tangenbordet fungerar där.

/Håkan
eedo

Inlägg av eedo »

Vad jag vet så var det inget fel på bränningen... Det var inte jag som brände ut dem då jag satt utan OS... Så en kompis brände ut dem... men han hade inga problem att bränna det, sa han...

Ska testa med ett usb tangentbord/konverter och se ifall det fungerar då, eftersom min usb mus fungerar.

Annars vet i fantsiken vad man ska göra... Vill inte gå tillbaka till windows :(
anli
Evig gröngöling
Inlägg: 85
Blev medlem: 12 dec 2005 10:00

Inlägg av anli »

Känner faktiskt igen problemet. Vid installation fick jag välja speakup.s kernel och då fungerade mitt ps2 tangentbord !
hakan
Hedersmedlem
Inlägg: 811
Blev medlem: 15 okt 2003 06:31
ORT: Lidingö

Inlägg av hakan »

Ang. mitt förslag om "livdcd"...
"Jag är inte dum...har bara otur när jag tänker"
..fungerar det genom den vanliga installationen så fungerar det nog i SLAX också! :)

Alltid bra med en "livecd" då kan du komma åt partitionen och titta i /var/log/syslog, /var/log/messeges och se efter något felmeddelande.

Ang. "anli's" tips så behöver du inte installera på nytt utan "boota med skivan" du ser hur mitt i första bilden här..
http://www.slackware.se/hakans_slackware/inst/inst.html
boot: speakup.s root=/dev/??? noinitrd ro
..men det visste du kanske redan. ;)

/Håkan
hakan
Hedersmedlem
Inlägg: 811
Blev medlem: 15 okt 2003 06:31
ORT: Lidingö

Inlägg av hakan »

Och igen...nya tankar...nu börjar det snart "ryka i sladdarna". :)

När installationen startar med den kärna du valt och tangenbordet fungerar...så innebär väl det att det är en OK-kärna...d.v.s. det måste bli något fel när den eller modulerna sedan ska skrivas till din hårddisk...d.v.s fel på. "bränningen" ligger nära till hands att tro på. Eftersom du inte själv har brännt...vet du att "md5sum" har kollats?

He, he...nu har du allt lite att "testa", jag har det lite lättare...ska bara byta däck på bilen.. ;)

/Håkan
eedo

Inlägg av eedo »

ptja, md5sum osv stämde, inga problem... Dock så brände jag inte om skivorna då jag tankade ner dem från samma ställe.

Tror nämligen min brännare börjar pajja :/
Den bränner till ungefär 8% sen säger den att det är fel på mediat och skickar ut skivan... Men men... det diskuterar vi inte här...

Installerar om linux igen... Nu blev det svensk keymap också underinstallationen.

Får testa med ett usb tangentbord, fungerar inte det får jag testa en annan dist eller helt enkelt köra windows igen :(
eedo

Inlägg av eedo »

1000000000000000000000 tack för alla tips och tricks jag fick av er alla... :)

Men det var helt enkelt ett problem med kablar och kontakter... Köpte en PS2 till usb converter så fungerar det klockrent... ;)

Så nu lär det komma massor med andra frågor, men inte sådana här... :)

Fick göra en superkoppling för att bara använda en usbport efter som jag bara har 2... musen har nu en usb->ps2, sen en ps2->usb efter det för att kunna utnyttja ett usb uttag och ha det andra oanvänt (till vad jag nu ska ha det) :D

TACK!! :)

//Eedo
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Inlägg av Nille »

Ett ps2 t-bord borde fungera direkt.
Det jag råkat ut för ät problem med at t-bord då dessa inte alltid brukar finnas i kerneln.
Annars finns det en bugg i slackware då rc.keymap inte skapas och du får us layout på t-bordet men detta stämmer inte här om usb t-bord fungerar.
Men kul att det löste sig även om jag är intresserad av varför så kolla gärna om du ser varför i någon logg.
The more linux you go the slacker you get.