Problem att connecta i undermapp?

Apache kan diskuteras här.

Moderatorer: Nille, Minime

miklos
Besökare
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 sep 2005 16:28

Problem att connecta i undermapp?

Inlägg av miklos »

Kommer inte på någon vettig rubrik, är inte ens säker på att det här är rätt forumdel heller.

I alla fall, har fixat apache + php på burken för att kunna köra mpd via phpmp.
När jag går in på ipet (192.168.1.36) från en annan dator i nätverket funkar det fint och index sidan kommer upp. Men när jag försöker gå in på mappen där phpmp är bebodd (192.168.1.36/musik) så funkar det inte. Av någon anledning försöker datorerna gå in på terminal.bay.org/musik istället och det verkar vara mindre lyckat.
Hur ska jag ställa om så att jag kommer in på sidan? Fattar ni vad jag menar? kanske skrev lite svamligt.
exz
Allsmäktig
Inlägg: 378
Blev medlem: 28 sep 2003 21:03
ORT: Falun

Inlägg av exz »

lägg till i /etc/hosts:

127.0.0.1 terminal.bay.org terminal

kan ordna det, annars får du pilla med ServerName i din httpd.conf
Administratör på slackware.se
& moderator i forumet
Slackware sedan version 7.1
miklos
Besökare
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 sep 2005 16:28

Inlägg av miklos »

Ah, tackar. Får kolla närmare på det imorrn, orkar inte springa och sätta på den gamla burken.
miklos
Besökare
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 sep 2005 16:28

Inlägg av miklos »

Nu fick jag igång det. Ville inte gå igång först, men efter lite fipplande så funkade det ändå.
Kan passa på och ställa en annan fråga här i tråden. Kickade igång samba idag och det verkar funka fin fint,problemet är bara att när jag försöker gå in från XP-datorn så frågar den efter lösenord och användarnamn. Har testat med flera användare, men XP är ju cp så det funkar inte. Inloggninsrutan kommer upp igen fast då är min dators namn inlagt före användarnamnet (datornamn\root). SSH-ar jag in på linuxdatorn funkar det prima, hur ska jag fixa?
miklos
Besökare
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 sep 2005 16:28

Inlägg av miklos »

Okej. Testade precis att lägga till användare med smbpasswd. Ska se om det funkar eller det du nämde funkar så fort jag kopplar in burken in på nätverket igen. (Någon som måste fixa en till tpkabel :))

Edit* Det funkar nu :D
exz
Allsmäktig
Inlägg: 378
Blev medlem: 28 sep 2003 21:03
ORT: Falun

Inlägg av exz »

argh lite förvirrande där.. ett tips miklos, byt tråd när du byter ämne. :)
Administratör på slackware.se
& moderator i forumet
Slackware sedan version 7.1
miklos
Besökare
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 sep 2005 16:28

Inlägg av miklos »

Äh, orka göra nya trådar när man kan ta allt på samma ställe :D Var ju någorlunda relaterat till det första problemet också, så. (edit: vafan? inte alls)