Allmän fråga: Apache2 + PHP5.1.1 + MySQL5

Apache kan diskuteras här.

Moderatorer: Nille, Minime

Hug0
Besökare
Inlägg: 5
Blev medlem: 07 dec 2005 17:29
ORT: Bilar, datorer och navelpillande

Allmän fråga: Apache2 + PHP5.1.1 + MySQL5

Inlägg av Hug0 »

Hej,

Ny medlem här, vart glad när jag såg ett svenskt slackwareforum, hoppas jag kan få och ge hjälp här.
Det är så att jag under ett antal dagar försökt få till en bra server av en gammal burk här hemma
Pentium S 200
32 MB RAM
3,4 GB hårddisk

Men jag stöter ständigt på problem och har nu lagt in slackware (10.2) för 5:e gången (Detta ska(!) vara sista gången).

Det jag vill ha är enligt rubriken, vilket har gjort att jag kört installationen helt utan någon installation av
varken apache, php eller mysql. Detta för att göra det med nyaste versionerna från början för att ha kontroll
på vad jag gör (jag vet, det är mycket begärt).


Jag har läst era artiklar, och många av guiderna på apache.org, php.net och mysql.com. Men jag är nog inte tillräckligt
smart. För att lägga in dessa tre så de fungerar ihop från början, vilken ordning och med vilka inställningar bör
jag göra det?

Vissa guider, tror det är eran artikel här, börjar med att installera apache och sen php. Men configure i php
ska väl köras med --with-mysql om man vill ha MySQL-koppling? Och då måste väl MySQL vara installerat innan?

Ska jag installera Apache, sen MySQL, och få dessa att fungera perfekt var för sig. Och sen lägga in PHP?

Jag vill gärna få reda på vilken ordning ni andra har använt för detta, och vilka växlar ni använder till ./configure
för att få det att fungera ihop. Installerar ni alltid på "default"-ställen eller flyttar det till andra ställen för
bättre kontroll?

Det är många frågor, ursäkta för det. Har suttit några dagar nu, haft apache+php fungerande perfekt ihop, haft
MySQL fungerande ensamt bra en gång, men ingen överblickande koll dessvärre. Om någon skriver hur denne
gjort så ska jag testa och sen återkomma med resultatet, så utförligt jag kan prestera!

Tror detta är något som många nybörjare kan tänkas vilja genomföra med en gammal dator :)
hakan
Hedersmedlem
Inlägg: 811
Blev medlem: 15 okt 2003 06:31
ORT: Lidingö

Inlägg av hakan »

jenso
Gud
Inlägg: 1823
Blev medlem: 08 okt 2003 10:35

Inlägg av jenso »

Finns att tillgå på http://www.linuxpackages.net

/Jens
Hug0
Besökare
Inlägg: 5
Blev medlem: 07 dec 2005 17:29
ORT: Bilar, datorer och navelpillande

Inlägg av Hug0 »

Håkan Perfekt, just en sån sida som jag hade tänkt vara duktig och göra efteråt :)
Nu slipper jag det och kan bara njuta av att informationen redan är klar, apache la jag in igår
men det verkar ju inte vara några problem att jag la in den först på ett annat ställe än vad
du hade gjort. Så ikväll blir det MySQL och sen PHP.

Tack :)