nagra sma problem

Slackware på Laptop? Ställ era frågor här.

Moderatorer: Nille, Minime

inc
Hacker
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 jan 2012 11:42

Re: nagra sma problem

Inlägg av inc »

När man kompilerar en linux kärna så kan man även kompilera in det stödet du behöver direkt i kärnan vilket tar bort behovet av en initrd.
vad är det som behöver kompileras in för att slippa en intrid.
om jag gör en ny menu-config kommer mina nuvarande alternativ att finnas kvar dvs finns det någon motpol till make mrproper ? eller kommer det att bli fler alternatiiv till min nuvarande uppsättning ?
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: nagra sma problem

Inlägg av Nille »

När du lägger till en modul med make menuconfig så ser du symbolerna m eller *
M är modul och * är yes eller inkompilerad direkt i kärnan.
Så dom modulerna som du behöver lägga till i initrd kan du istället välja att lägga till direkt i kärnan istället för att göra moduler av dom, vanligast är att man lägger i filsystemet precis som man gjort i huge kärnan.
Fast huge har det mesta inkompilerat vilket är mer minneskrävande och oftast onödigt men bekvämt.
Egentligen så kan man lägga in alla moduler man alltid behöver direkt i kärnan om man vill det då dom ändå alltid är "laddade".
Skillnaden ligger i vad som alltid är "laddat"(inkompilerat) mot laddas vid behov(modul).
Jag har några servrar där endast det som används är laddat (inkompilerat) och den har inga moduler då dom aldrig ändras och inte behöver stöd för onödiga saker.
Men det är special, men dom har mindre som kan gå fel samt endast det dom absolut behöver vilket sparar minne men tar bort stöd för tex usb och serieportar mm.
Det är det som är fördelen med att själv kompilera en kärna att du bestämmer vad du behöver.
Nu för tiden är det inte lika vanligt att man kompilerar egna kärnor då prestandan i dagens datorer är så bra, men tidigare så gjorde dom flesta det och fick man ny hårdvara så kompilerade man om kärnan.
Samt så finns det så mycket tillbehör idag vilket gör att original kärnorna har stöd för det mesta vilket gör att original kärnorna oftast är att föredra.

"finns det någon motpol till make mrproper"
Jag förstår inte vad du menar.
mrproper städar allt och återställer byggbiblioteken till originalskick, se det som en storstädning istället för en vanlig städning. (tar även bort .config )

Kollade igenom tidigare inlägg och började fundera då ditt trådlösa nätverkskort inte fungerade.om du har en /etc/rc.d/rc.modules och var den är symlänkad?
Testa kör en modinfo ath9k för att se om modulen finns samt har ditt pci id.
Vad hände när du körde modprobe -v ath9k ?

"Hum nu kommer det en mer klurig fråga (kanske)
när jag körde dena maskin med windows så gick det inte att instalera NVIDIAS drivare från nvidia utan man var tvungen att köra acer patchade nvidia-drivers för att just dessa nvidia 540m kort som sitter i timelineX byggs på licens av acer"
Tidigare var det så att nvidias drivrutiner inte hade med pci id för laptops men det tror jag ska vara historia idag.
Förr fick man lägga till pci id manuellt för att kunna använda nvidias vanliga drivrutiner i windows.

Angående nvidia så ska du alltid ha den senaste versionen av drivrutinen till en ny kärna samt att proprietärt drivrutinsstöd ibland kan släpa lite efter med stödet mot senaste kärnan eller xorg.
Så testa med den senaste utgåvan från nvidia.
Men i ditt fall så verkar det vara något fel i /etc/X11/xorg.conf.d/10-nvidia.conf
Hur installerade du drivrutinen och hur ser /etc/X11/xorg.conf.d/10-nvidia.conf ut?

OT förresten finns Mr. proper fortfarande att köpa i Sverige?
Bild

Jag som bara tänkte skriva ett kort svar eller egentligen inte skriva alls för att se om någon annan hjälpte dig först.
The more linux you go the slacker you get.
inc
Hacker
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 jan 2012 11:42

Re: nagra sma problem

Inlägg av inc »

okej det jag trodde mrproper gjorde var att ge mig en helt tom ./config .
så det jag egentligen ville veta var om det fanns ett alternativ att använda om jag vill kompilera in nya alternativ i den befintliga kärnan typ make oldconfig men kan jag med det alternativet "banta" den befintliga kärnan eller kommer jag bara att kunna lägga till mer saker.
för om jag kör make menuconfig kommer väll inte mina nuvarande alternativ från min ./config att finnas där by defult utan jag måste göra alla val igen ?

så måste jag ju finna vilka saker jag har missat att kompilera in som * i kärnan för att slippa intrid om jag förstår det rätt så missar jag att sätta ext4 som * och sätter den som M om den inte kan montera boot på min valda disk eller är det mer komplicerat än så?
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: nagra sma problem

Inlägg av Nille »

"okej det jag trodde mrproper gjorde var att ge mig en helt tom ./config"
På sätt och vis gör den detta genom att den tar bort .config så börjar du från början.
Du behöver inte använda en .config (tex kopiera en befintlig) då det skapas när du sparar dina ändringar efter menuconfig.
Jag rekommenderar att du vänjer dig att använda menuconfig före xconfig (Qt) eller gconfig (gtk+) då den även fungerar på distans med ssh men det är egentligen bara tyck och tänk och spelar ingen roll. (finns även nya nconfig men förstår inte meningen med den riktigt)
Du kan både ta bort moduler som att lägga till helt efter eget tycke och erfarenhet, men det tar ett tag innan du lär dig vad dom olika modulerna gör och fungerar ihop med andra, här gäller att prova sig fram samt läsa hjälp informationen om olika moduler.

"så måste jag ju finna vilka saker jag har missat att kompilera in som * i kärnan för att slippa intrid om jag förstår det rätt så missar jag att sätta ext4 som * och sätter den som M om den inte kan montera boot på min valda disk eller är det mer komplicerat än så?"
Det är precis så enkelt som att kompilera in stöd för ditt filsystem, men i vissa uppsättningar kan det kräva stöd för andra saker beroende på hårdvara och konfiguration av kärnan.
Allt som krävs innan kerneln kan läsa in moduler måste finnas direkt i kärnan eller laddas in i minnet via initrd eller initramfs, vanligen innebär detta filsystem samt styrenheter för hårddisk (tex raid, scsi) eller nätverk.

make oldconfig används för att uppdatera befintlig .config till en annan kärna, detta då det kan ha tillkommit nya saker som inte finns i din config eller försvunnit saker som du haft i din gamla vilket den nya kärnan inte förstår.
make oldconfig läser .config och frågar om allt som inte stämmer med aktuell källkod av kärnan, detta gäller nya, borttagna samt ändrade alternativ.
Så namnet förklara mycket av vad den används för.
Om du sedan vill "banta" din .config av kärnan så görs detta lättast med make menuconfig

Så dom olika fungerar enligt följande.
mrproper städar återställer byggarkivet även .config
oldconfig uppdaterar/anpassar .config till en ny kärna.
menuconfig låter dig välja/skapa/ändra vad som ingår i din .config via ncusers
The more linux you go the slacker you get.
inc
Hacker
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 jan 2012 11:42

Re: nagra sma problem

Inlägg av inc »

finns det någon bra sida om hur man kompilerar om kärnan som är förstålig för en glad ammatör jag tycker att det verkar vara massa olika metoder för hur man gör :/

det jag vill ha reda på är hur man kompilerar om sin befintliga kärna steg för steg tc vad ska man göra när det är klart hur serman att man har pekat på rätt .config och rätt rc.modules osv osv

jag hitta denna sida
http://www.techrepublic.com/article/com ... el/1055449

är det rätt metoder ?
inc
Hacker
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 jan 2012 11:42

Re: nagra sma problem

Inlägg av inc »

inc@darkstar:~$ cd /boot/
inc@darkstar:/boot$ ls -l
total 25764
lrwxrwxrwx 1 root root 37 Jan 14 21:21 README.initrd -> /usr/doc/mkinitrd-1.4.6/README.initrd
lrwxrwxrwx 1 root root 22 Jan 15 23:27 System.map -> System.map-linux-3.2.1
-rw-r--r-- 1 root root 1782099 Apr 9 2011 System.map-generic-2.6.37.6
-rw-r--r-- 1 root root 2706772 Apr 10 2011 System.map-huge-2.6.37.6
-rw-r--r-- 1 root root 3050269 Jan 15 23:27 System.map-linux-3.2.1
-rw-r--r-- 1 root root 512 Jan 14 21:32 boot.0800
-rw-r--r-- 1 root root 168 Jan 14 21:32 boot_message.txt
lrwxrwxrwx 1 root root 20 Jan 14 21:31 config -> config-huge-2.6.37.6
-rw-r--r-- 1 root root 112324 Apr 9 2011 config-generic-2.6.37.6
-rw-r--r-- 1 root root 112298 Apr 10 2011 config-huge-2.6.37.6
-rw-r--r-- 1 root root 116115 Jan 15 23:27 config-linux-3.2.1
-rw-r--r-- 1 root root 5040 Mar 27 2011 diag1.img
-rw-r--r-- 1 root root 17932 Mar 27 2011 diag2.img
drwxr-xr-x 12 root root 4096 Jan 15 23:34 initrd-tree/
-rw-r--r-- 1 root root 2030642 Jan 15 23:34 initrd.gz
-rw-r--r-- 1 root root 7536416 Jan 15 23:27 linux-3.2.1
-rw------- 1 root root 35328 Jan 20 23:29 map
-rw-r--r-- 1 root root 15634 Mar 27 2011 slack.bmp
lrwxrwxrwx 1 root root 21 Jan 14 21:31 vmlinuz -> vmlinuz-huge-2.6.37.6
-rw-r--r-- 1 root root 2956592 Apr 9 2011 vmlinuz-generic-2.6.37.6
-rw-r--r-- 1 root root 5866144 Apr 10 2011 vmlinuz-huge-2.6.37.6

hum är det inte lite fel hära ? vm linux->vmlinux-huge
config -> config-huge-2.6.37.6
när uname -r ger linux-3.2.1 eller har jag missat något....

och detta är lilo.conf :S

# Linux bootable partition config begins
image = /boot/vmlinuz
root = /dev/sda3
label = Linux
read-only
# Linux bootable partition config ends
image =/boot/linux-3.2.1
root = /dev/sda3
initrd = /boot/initrd.gz
label = Linux_3.2.1
read-only

asså efter kompilering vad ska man göra igentligen ingen som har lust att skriva en förstålig step by step //så här kompilerar du om din kärna.