Lite uppdateringar slackwarelinux.se

Diskussioner rörande www.slackwarelinux.se ställs här.

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Lite uppdateringar slackwarelinux.se

Inlägg av MDKDIO »

Nille skrev:Insåg precis hur gammal http://www.slackware.com/info/ är då informationen där släpar efter ganska rejält ;)
Helt enig! Får kolla om det finns nån form av uppdaterad version på docs.slackware.com vid tillfälle (även om jag tvivlar på det...).
Klickade runt i menyn och det verkar fungera.
Tackar! :)
Jag lade till en logisk fråga på svenska i detta forum för att slippa falska registreringar och det har fungerat betydligt bättre än captcha och allt annat vi har testat.
Ok, ja det låter ju def som något att testa. Jag tor att jag såg någon extension för annan captcha på phpbb's sida, men beta version...
Jag ska def kolla runt lite mer, då jag är enig i att nuvarande är kass.
Ryssar och ryssar ;) När jag var ung så var den första regeln när man gjorde skumma saker att det alltid skulle se ut som om det kom från Ryssland eller Kina (detta var före Internets tid) och jag antar att det står sig fortfarande.
Så sant! :)
Men denna gång så pekade IP adressen på nån stad i Rys(liga)s landet i Öster... Minns inte vilken...
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Lite uppdateringar slackwarelinux.se

Inlägg av Nille »

MDKDIO skrev: Ok, ja det låter ju def som något att testa. Jag tor att jag såg någon extension för annan captcha på phpbb's sida, men beta version...
Jag ska def kolla runt lite mer, då jag är enig i att nuvarande är kass.
Ingen captcha bottar är ofta gjorde för just dessa plugins.
Jag la in logisk fråga för registreringen istället och den fungerar betydligt bättre än de captcha som använts.
Kontrollen ligger om du loggar in som administratör byter till fliken "användare och grupper" och där hittar du "egna profilfält" och där har jag skapat en logisk fråga för att slippa en captcha som oftast är svårare att tolka för en människa än en bot.
Men denna gång så pekade IP adressen på nån stad i Rys(liga)s landet i Öster... Minns inte vilken...
Det ska den göra det är en regel bland de som håller på.
Det är lättare skylla på Ryssar och kineser än att utreda samt så har de svårt att få den informationen som krävs av de länderna.
Att all skit ser ut att komma ifrån dessa länder betyder inte att de kommer därifrån utan data mellanlandar endast.
The more linux you go the slacker you get.
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Lite uppdateringar slackwarelinux.se

Inlägg av MDKDIO »

Tusen tack för tipset Nille!

Tror jag fick till nått till slut... (Öppnade registreringen igen... Får se hur det fungerar).

Ok, ja det kan ju vara möjligt att dessa "personer" kan dölja sin info om var i världen dom befinner sig...
Jag tänkte då inte på det i alla fall :)
Slutade leka "buse" på nätet på 90-talet själv... (Snäll buse :badgrin: )

Får vänta och se hur det går...
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Lite uppdateringar slackwarelinux.se

Inlägg av MDKDIO »

Glöms som en gammal göbbe!!

Men nu är det fixat iaf :)
Nille, Minime, MDKDIO är nu medlemmar i en grupp som kan posta/redigera nyheter och artiklar.
Ett antal länkar tillkommer på huvudsidan efter inloggning (under "Användar Meny").

Påminner igen, att om någon annan vill ha möjlighet till att posta nyheter och artiklar, så är det bara att säga till :)
Och regel för registrering gäller fortfarande. Registrera er inte! Utan ge mig besked så flyttar jag över erat nuvarande konto med samma lösenord etc...

/J
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Lite uppdateringar slackwarelinux.se

Inlägg av Nille »

Såg registreringsfrågan och anser att den gamla är bättre då alla inte känner till Linus så föredrar en mer allmän fråga, men fungerar säkert bra som test.
Logik är alltid bättre än att spegla befintlig information då det är svårare att lära en bot att tänka logiskt än att tolka och replikera information, nu kan man ta sig förbi detta utan logik men det kräver anpassning av botarna och det tror jag inte att de gör.
Enkelhet är det bästa och det måste vara enkelt för användaren men inte för en bot, och då är alltid logik den bästa lösningen.
The more linux you go the slacker you get.
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Lite uppdateringar slackwarelinux.se

Inlägg av MDKDIO »

Tack för det Nille! :)

Funderar allt mer på om man ska försöka sova på natten, i stället för att försöka tänka och/eller hitta lösningar på saker och ting...

Jag hade ingen tanke på "logiska frågor" i natt, ville bara få dit något och få det att fungera :)

Så tillbaka till ritbordet...

Edit: Bättre? :)
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Lite uppdateringar slackwarelinux.se

Inlägg av Nille »

Betydligt bättre då den inte kräver någon förkunskap förutom språket och tillräckligt lätt för att inte upplevas som ett IQ-test.
I det gamla forumet så använde jag frågan "Hur många fingrar har en människohand?", det spelar ingen större roll vad frågan är bara svaret inte är lätt för en bot att tolka men självklart för en människa.
Testade registreringen och märkte att din fråga inte kräver något svar utan fungerar oavsett svar och nej är ikryssat från början.
Sedan bör du även alltid begära att e-postadressen bekräftas av användaren genom en e-post vid registrering.

Detta forum ska väl uppdateras och flyttas över när allt är klart så då kommer inställningar ordnas automatiskt, eller har du tänkt annorlunda?
The more linux you go the slacker you get.
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Lite uppdateringar slackwarelinux.se

Inlägg av MDKDIO »

Ugh! Ska det va så svårt för en gammal man å få till det? haha!!

Noterade en märklig sak till, tre test användare reggade ifrån min IP adress?!?! wth?
Jag har ju inte ens varit hemma haha!!

Angående nuvarande forum och "nya", ja detta forum ska kopieras över till ny server :)

Edit: Fick till frågan, men hittar ingen info om hur jag lägger till verifiering av e-post adressen... Extension?

Edit2: Fick rota runt lite i koden för ucp_register.php (tips ifrån phpbb 3.0 dokumentationen), men det visar sig att det inte finns möjlighet för email_confirm, funktionen finns helt enkelt inte...

Sedan jag lagt till en fråga, så kan jag väll lägga till en fråga till i värsta fall? Krångligt? Ja, men vad göra?
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Lite uppdateringar slackwarelinux.se

Inlägg av Nille »

Logga in som administratör välj fliken "Allmänt" välj "Inställningar för användarregistrering">"Kontoaktivering">"Av användaren" "skicka" så blir det bra.

Ja det går att lägga till fler frågor men det bör inte bli ett helt IQ test.
Det är det 3 testanvändarna jag skapade för att testa funktionen.
The more linux you go the slacker you get.
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Lite uppdateringar slackwarelinux.se

Inlägg av MDKDIO »

Nille skrev:Logga in som administratör välj fliken "Allmänt" välj "Inställningar för användarregistrering">"Kontoaktivering">"Av användaren" "skicka" så blir det bra.
Så långt är jag också med, men i mitt fall fungerar det inte då jag inte har konfigurerat/aktiverat e-post server/tjänst på min server, och således inte i det nya forumet heller...
(Valet "Av Användaren" är i detta fall, aktivering av användarkontot via e-post).

Jag tror (utan att ha kunnat bekräfta det helt än) att funktionen med verifiering av e-post adressen har tagits bort i
phpbb 3.1.x Och jag baserar detta på alla de önskemål som jag hittade i deras forum, om att ta bort detta (hittade nästan lika många svar med önskemål om att behålla funktionen iofs), och på det jag tidigare nämnde, email_confirm finns inte i ucp_register.php filen.

Nu kan det också vara nått annat jag missat, eller en bug, som gör att jag inte kan aktivera "bekräfta e-post adress" (det finns en bug som är bekräftad i 3.1.3 som inte fanns i 3.1.2, men det har med Imagemagick att göra. Det kanske finns fler?)
Ja det går att lägga till fler frågor men det bör inte bli ett helt IQ test.
Enig i det :)
Det är det 3 testanvändarna jag skapade för att testa funktionen.
Noterade det, men blev lite fundersam då IP adressen var min, och inte din som första gångerna du reggade konton... F-n vet varför, om du inte lyckats logga in som mig via mina datorer :lol:

Du får gärna tillgång till admin panelen om du vill kolla runt lite, bara att säga till :)

/J
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Lite uppdateringar slackwarelinux.se

Inlägg av MDKDIO »

Efter lite efterforskning så visar det sig vara en ren PITA att uppgradera forumet...

Jag måste installera phpbb 3.0.x på en egen server, konvertera databasen till phpbb 3.1.x
Sedan kopiera över denna till den andra servern manuellt (iofs inget jätte problem :) )
Detta kan resultera i att ett fåtal poster inte kommer med i flytten. Visst, det kan också ordnas, om jag stänger nuvarande forum under en timme eller två... Inte heller det något större problem då det inte sker så mycke på forumet just nu.

Jag kommer att testa detta en gång iaf, med en backup från mitten av December. Funkar det, så gör jag om det med en mer aktuell backup av databasen. När detta är gjort så ska funktionerna som minime och jag lagt till testas.

Är då allt frid och fröjd så är det klart för en riktig beta test av hela sidan och dess forum...

*****************************
Trött som en GNU, så det jag skriver kan verka ovettigt, snurrigt och allmänt dumt.
Jag ska försöka sova lite vid tillfälle.... :badgrin:
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Lite uppdateringar slackwarelinux.se

Inlägg av MDKDIO »

Tog lite tid, men...

Databasen rensad på spammers etc. Forumet uppe och kör (kopia på detta forum), konverterat till 3.1.3 OK.
Gjorde ett försök för nån dag sedan, med att flytta över forumet till min testsida. Gick inte nå vidare :(

Ska så snart som möjligt göra ett nytt försök, får hoppas det går bättre :)

Ha dè folkens!!

/J
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Lite uppdateringar slackwarelinux.se

Inlägg av Nille »

Du får skrika till om du behöver hjälp, lite mycket i helgen bara men annars borde jag kunna göra tid för det.
The more linux you go the slacker you get.
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Lite uppdateringar slackwarelinux.se

Inlägg av MDKDIO »

Nille skrev:Du får skrika till om du behöver hjälp, lite mycket i helgen bara men annars borde jag kunna göra tid för det.
Will do! :)
Tusen tack!!
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Lite uppdateringar slackwarelinux.se

Inlägg av MDKDIO »

Detta forum är nu aktiverat på min server (kopia), dock saknas ett fåtal poster från denna forum tråd...

Samma länk som tidigare...

Bug testning pågår!

OBS! OBS! Era tidigare användarkonton som ni skapade på min server fungerar inte.
Använd samma inloggningsuppgifter som ni använder i detta forum!!
Med andra ord så har ni samma rättigheter på min server som ni har här...

/J
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)