Enkortsdatorer?

Moderatorer: Nille, Minime, nomicon

Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2254
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Enkortsdatorer?

Inlägg av MDKDIO »

Enkortsdatorer: Arduino, ASUS. Banan Pi, PINE64 Raspberry Pi osv...

Minime har en Raspberry Pi av nyare modell.
Jag har en äldre modell.
Någon fler?

Själv (tillsammans med 2 andra icke medlemmar här) har jag/vi ett projekt där vi ska få en
Arduino att fungera ihop med en (båt) elmotor. Skapa ankringsfunktion bl.a.

Galet projekt? Absolut! Men det ska gå!!

Köpa en elmotor med ankringsfunktion? Visst, när jag vinner på Lotto :)
Slackware 64-bit Current (Desktop)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
Minime
Labrat
Inlägg: 691
Blev medlem: 14 okt 2005 14:27
ORT: Loos

Re: Enkortsdatorer?

Inlägg av Minime »

Man kan göra rätt så mycket med en Arduino, du får gärna utveckla det hela lite.
Men gissar att det blir lite automation? så en hel del programmerande i Arduinon...
Koppling mot sensorer och sånt lite beroende på hur ni tänkt?

Raspberry Pi 4B 4 Gb RAM Slackware Arm 15.0
Server EeeBox Atom 1.6 GHz 1.5 Gb RAM Slackware 15.0 x64bit
Asus Rog Strix AMD Ryzen 5 3.6 GHz 16 Gb RAM Slackware 15.0 multilib
Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 (Neotion CI+ CA-modul)
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2254
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Enkortsdatorer?

Inlägg av MDKDIO »

Utveckla? Okie dokie :D

Grundtanken var att skaffa en frontmonterad elmotor, t.ex. biltemas för ca 4K
I stället för en med ankringsfunktion som kostar 20K + (snarare 25K +)

Biltemas elmotor har en fjärrkontroller som funkar via RF signaler OCH har en knapp som inte har en funktion från fabrik. Visst, den är väldigt enkel och kanske inte det bästa alternativet.
Vill man så kan man köpa kontrollen som extra enhet för att påbörja programmeringen,
kostar ca 380 kr eller nå sånt...

Alternativt, så kan det bli en watersnake för ca 5200-5300. Eller vad som är billigt just vid inköpstillfället :)

Arduinon utrustas med bluetooth, GPS+kompass (i samma enhet), och sedan styrs motorn via mobilen. Alternativt en touch skärm (men det blir dyrt om storlek är större än 5"). Finns flera alternativ för styrning...

Ankring? Låsning på en possition +- 2-5 meter (ska vara möjligt med 1.5 meter) räcker för oss.
Det är här kompassen måste vara med för att det ska fungera...

Fler alternativ? Ja, men det kostar :D

Ovan har en prislapp på hundralappar + motor
Slackware 64-bit Current (Desktop)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2254
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Enkortsdatorer?

Inlägg av MDKDIO »

En liten uppdatering...

Vi har stött på lite problem, ej kod-mässigt, men mer "i huvudet" på "kod-nisse".
Det vi försöker lösa är hur vi ska få kontroll på i vilken riktning motorn står i förhållande till vädersträcket + kontroll av, om el-kabeln snurrat upp sig eller ej runt motorns axel...

Minns jag rätt, så har Minnkota haft problem med detta också, IAF på den version min bror har på sin...
Så man får hålla koll på detta själv, något vi vill undvika :D
Slackware 64-bit Current (Desktop)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2254
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Enkortsdatorer?

Inlägg av MDKDIO »

Sakta men (o)säkert görs det framsteg.

Så långt:
GPS, kompass, position var 5:e sekund (tillfällig angivelse för test, standard var betydligt tätare).

Jobbar just nu på "problemet" med kabeln. Om el-kabeln snurrat upp sig runt axeln...
Och vilken storlek på skärm vi slutligen kommer att ha
Slackware 64-bit Current (Desktop)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2254
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Enkortsdatorer?

Inlägg av MDKDIO »

Ja inte går det fort...

Men det är ju också (milt sagt) kallt ute. Då GPS antennen har lite problem med att hitta en satellit medans enheten är inomhus, så jag har beställt en ny GPS modul med extern kabel (5 meter).
Denna klarar temperaturer mellan -30 och +65, så efter att den är på plats så ska jag/vi kunna få signaler igen även om det är kallt (-23 just nu).

"Vi" jobbar fortfarande på problemet med att finna i vilken riktning motorn står i, och om kabeln har snurrat upp sig eller ej.
Rent teoretiskt borde det vara möjligt att logga data för riktning, och och rotationen överstiger t.ex. 360 grader, rotera tillbaka till ursprung. Något i den stilen IAF...
Slackware 64-bit Current (Desktop)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2254
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Enkortsdatorer?

Inlägg av MDKDIO »

Sakta men (o)säkert...

GPS modulen har inte anlänt än (restnoterad), men enligt senast info, kommer den till veckan.
(kan ju i förbifarten meddela att amazon, om man beställer "kända" märkesprylar kan vara j-ligt dyrt!!! GPS modulen i fråga kostar mer än 2X så mycket som den kostar på tillverkarens hemsida...)

(Jag har en lånad GPS modul, men av okänt fabrikat (Kina rip-off) som jag leker med just nu för test)

Så vad fungerar då?
Skriva/läsa info till/från SD kort
Läsa/skriva kompassriktning
Visa info på LCD

Jobbar på GPS datan...

Bilder? Jag postar några vid tillfälle :D
Slackware 64-bit Current (Desktop)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2254
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Enkortsdatorer?

Inlägg av MDKDIO »

GPS har anlänt :D
+ en del annat "godis" (shop-a-holic?!? Jag? haha! Ja kanske...)

Så långt har vi IAF kommit:
El-Motor demonterad (biltema). Det finns def. plats för både det ena och det andra.

I "huvudet" kommer vi att montera:
Arduino Nano, GPS modul. Samt en extern GPS antenn på ovansidan.

I den nedre delen (den som är monterad på själva båten), har en Molex anslutning med 3 stift (plats för 4). Här kommer vi ev. att sno strömmen till de enheter/moduler vi behöver, med förhoppning om att slippa dra extra för 12 Volt. Osäkert i nuläget om vi behöver någon enhet här, för styrning av själva motorn (fart framåt, högerm vänster etc...), men om det blir bluetooth kanske behovet finns (se nedan).

Motorn tycks ha en mjukvaru-styrning för hur mycket den kan rotera i respektive riktning.
Någon funktion för att hindra kabeln ifrån att "snurra upp sig" runt axeln. Det finns inget mekaniskt stopp vad vi har sett (än) IAF.

Tyvärr saknas fjärrkontrollen för tillfället, utlånad (typiskt :D ) så vi får kolla på detta vid tillfälle...

Övrigt:
Sedan motorn styrs via RF 433 MHz, funderar vi på att göra om detta till Bluetooth.

Anledningar till detta är två:
1. Vi har inte lyckats hitta den exakta frekvensen, 433.xxx
2. Men framför allt, i detta fall, är överföring av signaler milt sagt värdelös. Sitter någon ivägen för signalen så fungerar det inte alls. Man får helt enkelt rikta fjärren mot motorn, och se till så att man har "fri sikt". (Nu kan detta bero på att vi har ett måndags-exemplar, men...)
Slackware 64-bit Current (Desktop)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2254
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Enkortsdatorer?

Inlägg av MDKDIO »

Bluetooth och en Arduino Nano under installation/konfiguration, vilken kommer att ersätta RF sändaren, är under konstruktion (läs, under programmering).

Enheterna fungerar så långt, enligt plan. Men "problemet" är i själva motorn och dess styrning
(alltså, hur vi styr funktionerna via BT i stället för via RF).

Min GPS enhet fick jag till slut att fungera IAF, var lite orolig för att jag hade bränt kortet då del milt sagt blev lite varmt då jag skulle "rengöra" den ifrån allt tenn som hamnade på kontakten för CR1220 batteriet (jag kör utan batteri backup tills ny enhet kommer, vilken kommer på Tisdag...).

Om någon har tips på "låda" för att bygga in allt i, en fjärrkontroller lämplig för ombyggnad, så tar jag tacksamt emot tips :D

Kanske andra tips? :thumbs_up:
Slackware 64-bit Current (Desktop)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2254
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Enkortsdatorer?

Inlägg av MDKDIO »

Som jag skrev sist, så hade jag bränt CR1220 kontakterna, blev lite förbannad på min egen klantihet och beställde 2 till likadana GPS moduler (har IAF behov för 2, och dessutom behov för batteri backup)

Nya GPS moduler anlände lagom till helgen, men de är ej testade eller monterade med CR1220 hållare ännu. Måste ju jobba också...

Framsteg? Små steg i rätt riktning...
Loggning av det mesta fungerar, men fick ett mindre bakslag då Arduino UNO har för lite digitala anslutningar för "bygget". Fattas 2 portar (minst)...

Jobbar på det, men låg prio på detta just nu.
Slackware 64-bit Current (Desktop)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2254
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Enkortsdatorer?

Inlägg av MDKDIO »

MDKDIO skrev: 31 jan 2024 10:28 Nya GPS moduler anlände lagom till helgen, men de är ej testade eller monterade med CR1220 hållare ännu. Måste ju jobba också...
Monterade, gick betydligt bättre med lödningen denna gång :D
Framsteg? Små steg i rätt riktning...
Loggning av det mesta fungerar, men fick ett mindre bakslag då Arduino UNO har för lite digitala anslutningar för "bygget". Fattas 2 portar (minst)...
Angående "för lite digitala portar"...

Jag beställde lite "smågodis" i en ask, så nu kan jag lägga till "lite" portar :thumbs_up:
Chip: 74HC165 och 74HC595 (In- och Ut-data respektive) löser detta...

Jag har dessutom försökt, utan framgång, att få GPS modulen att fungera genom Arduino Nano.
OM jag ens får data så är den milt sagt fel. Visserligen var det kallt som F igår, men jag var inte i Sibirien, vilket GPS:n påstod :D

Antingen får jag ge upp försöket med Nano+GPS, eller så får det bli mer läsning...
Slackware 64-bit Current (Desktop)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2254
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Enkortsdatorer?

Inlägg av MDKDIO »

MDKDIO skrev: 11 feb 2024 20:19 ...... Jag har dessutom försökt, utan framgång, att få GPS modulen att fungera genom Arduino Nano.
Jag var inte helt tydlig med vad jag menade med Arduino Nano...

Det finns en mängd med Nano moduler/kort, men i mitt fall så är det en nyare modul som heter
Nano ESP32 (minns jag rätt, släpptes denna i Augusti ifjol...)

Det är här det strular, modulen är för ny i förhållande till GPS modulen jag använder.
Adafruit Ultimate GPS V.3 kan användas både för SoftwareSerial och HardwareSerial, men jag får inte till det (än).

GPS:n fungerar utan problem med SoftwareSerial om jag använder en Arduino UNO R4 WiFi...

I övrigt då?
Fjärrkontrollen fungerar, skickar de signaler den ska, men är ej testad med motorn än
(lite för kallt för mek utomhus :D )

Tillbaka till "ritbordet", det ska banne mig fungera som jag vill :D
Slackware 64-bit Current (Desktop)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2254
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Enkortsdatorer?

Inlägg av MDKDIO »

Och så fortsatte det...

Nano ESP32 + GPS = Löst (tur man har hjälp ibland, C++ är inte något jag kan :D ).
Kompass = Löst (kan själv! Ibland :D )
BLE = Löst (yep! Kan lite själv med...)

LED:s för: BLE - Parkoppling mot telefonen (iOS och Android).
GPS Fix (när GPS:n har hittat fler än X antal satelliter).

Fortsättning följer, Arduino IDE startar inte efter natten uppdateringar i current...
Slackware 64-bit Current (Desktop)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2254
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Enkortsdatorer?

Inlägg av MDKDIO »

MDKDIO skrev: 10 mar 2024 11:13
Fortsättning följer, Arduino IDE startar inte efter natten uppdateringar i current...
Det slutade med att jag fick skapa en "ny profil", d.v.s. Backup av "mina_sketches" mappen etc
och starta Arduino IDE på nytt, fungerade ok.

Noterde dock att firmware för Uno R4 WiFi inte gick att uppdatera (tydligen ett vanligt problem om man läser igenom arduino . cc forumet)

Efter X antal försök via arduino cloud (IoT), så fick jag till det...
Slackware 64-bit Current (Desktop)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2254
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Enkortsdatorer?

Inlägg av MDKDIO »

Sedan jag, sen en tid tillbaka, använder en iPhone, så är det "inte bara" att skapa appar som man är van vid efter XX antal år med Android...

Gjorde ett försök med VirtualBox och Mac OS 14.x.y, det gick (lång svordom) milt sagt...

Så antingen leta annan lösning eller hoppas på Lotto vinst så man har råd med en nyare Mac :D

Är det någon som har förslag på utvecklings verktyg, eller rel. så jag kan skapa iOS appar, så tar jag tacksamt emot tips :)

Visualstudio? Annat?
Slackware 64-bit Current (Desktop)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)