Hur inne är ni på att installera öppen källkod mjukvara på olika enheter?
Jag reflekterade nyligen över mitt eget beteende och jag är ganska insnöad på att så mycket som möjligt ska köra öppen källkod.
Exempel:
Mobiltelefon har jag använt SailfishOS sedan 2013 samt har jag beställt deras nya telefon
https://commerce.jolla.com/products/jol ... e-preorder
Min router är en flint 2 med openWRT
https://store-eu.gl-inet.com/products/f ... ome-router
Robotdamsugare
Dreame L10 Ultra med Valentudo
https://valetudo.cloud/
Kör Homeassistant lokalt och till det har jag massa endast lokala IoT.
Har Raspberry PI 5 NAS.
Och så fortsätter det, är jag extrem eller finns det fler som gör liknande val?
Jag funderar t.ex på att utforska möjligheten för att installera lineageos i min android tv.
Jag väljer så långt som det är möjligt att endast använda program och appar med öppen källkod.
Väljer eller installerar ni öppen källkod i olika enheter
Moderatorer: Nille, Minime, nomicon
- Nille
- Guru
Väljer eller installerar ni öppen källkod i olika enheter
The more linux you go the slacker you get.
- MDKDIO
- Kodnisse
Re: Väljer eller installerar ni öppen källkod i olika enheter
Tjena Nille!
Sen med svar, men lite längre ned i forumet så står det varför...
Ja nog har jag funderat på detta mer än en gång, men jag är nog lite för lat.
Mobiltelefoner har genom åren testats med div ROM-builds (android), men tröttnade på alla buggar de hade. Gav helt enkelt upp, köpte nytt.
Men tröttnade även på android telefoner till slut, fick ju inga uppdateringar efter (tyckte jag IAF) allt för kort tid. Kör nu sedan (snart) 3 år, en iPhone vilken har fungerat långt över förväntan.
Men jag hade planer på att utveckla lite appar till den för eget bruk, men stötte då på problem med att utvecklingsverktygen inte fungerar som de ska i Linux (planerar inköp av en Macbook...).
Router har jag valt att köra det som min internetleverantör tillhandahåller, ibland med uselt resultat.
Har genom åren funderat på om jag ska skaffa en med stöd för openWRT, får se hur jag gör i Mars när det är dags för byte av leverantör igen...
Robotdamsugare har jag inte ens funderat på, bor i en lägenhet och spelar musik när jag kör en gammal hederlig snabeldrake (som ska bytas ut, då den är gammal som F).
Intressant grej dock, kanske ska kolla lite mer på detta då jag är lat som F
I övrigt: Arduino med div planer (dåligt med uppdateringar, men finns en annan tråd i forumet...) på båtmotor med navigering (letar motor för tillfället).
Def open source i det projektet, både hårdvara och mjukvara
TV:n hade ju varit kul om man kunde byta mnjukvara i då det kom en värdelös uppdatering till den för snart ett år sedan. Ska kolla om det är möjligt...
Ljud i bilen
Har funderat på vad man kan göra med en arduino, stereo och navigering. Min gamla bil har inte ens AUX ingång, så det är/blir en utmaning (annars blir det en nyare bil!)
Väderstation
Något jag har funderat på i minst 20 år, då var det dyrt som F med riktiga grejer, men som tur är så har det blivit billigare. Planen är även här att använda arduino.
Viktigast av allt (för mig), den ska vara godkänd av SMHI så de kan ta del av min data
Även detta projekt kommer att vara open source, hårdvara (så långt det är möjligt) och mjukvara.
Nas har jag också behov av, planen är en Raspberry Pi. Men får inte tummen ur...
Om du är extrem eller inte, överlåter jag åt andra att avgöra. För mig så låter det som om du gör rätt!
Appar:
Sedan jag kör iPhone så blir det lite si och så med det. Men på mina datorter så kör jag nog 99% open source
Sen med svar, men lite längre ned i forumet så står det varför...
Ja nog har jag funderat på detta mer än en gång, men jag är nog lite för lat.
Mobiltelefoner har genom åren testats med div ROM-builds (android), men tröttnade på alla buggar de hade. Gav helt enkelt upp, köpte nytt.
Men tröttnade även på android telefoner till slut, fick ju inga uppdateringar efter (tyckte jag IAF) allt för kort tid. Kör nu sedan (snart) 3 år, en iPhone vilken har fungerat långt över förväntan.
Men jag hade planer på att utveckla lite appar till den för eget bruk, men stötte då på problem med att utvecklingsverktygen inte fungerar som de ska i Linux (planerar inköp av en Macbook...).
Router har jag valt att köra det som min internetleverantör tillhandahåller, ibland med uselt resultat.
Har genom åren funderat på om jag ska skaffa en med stöd för openWRT, får se hur jag gör i Mars när det är dags för byte av leverantör igen...
Robotdamsugare har jag inte ens funderat på, bor i en lägenhet och spelar musik när jag kör en gammal hederlig snabeldrake (som ska bytas ut, då den är gammal som F).
Intressant grej dock, kanske ska kolla lite mer på detta då jag är lat som F
I övrigt: Arduino med div planer (dåligt med uppdateringar, men finns en annan tråd i forumet...) på båtmotor med navigering (letar motor för tillfället).
Def open source i det projektet, både hårdvara och mjukvara
TV:n hade ju varit kul om man kunde byta mnjukvara i då det kom en värdelös uppdatering till den för snart ett år sedan. Ska kolla om det är möjligt...
Ljud i bilen
Har funderat på vad man kan göra med en arduino, stereo och navigering. Min gamla bil har inte ens AUX ingång, så det är/blir en utmaning (annars blir det en nyare bil!)
Väderstation
Något jag har funderat på i minst 20 år, då var det dyrt som F med riktiga grejer, men som tur är så har det blivit billigare. Planen är även här att använda arduino.
Viktigast av allt (för mig), den ska vara godkänd av SMHI så de kan ta del av min data
Även detta projekt kommer att vara open source, hårdvara (så långt det är möjligt) och mjukvara.
Nas har jag också behov av, planen är en Raspberry Pi. Men får inte tummen ur...
Om du är extrem eller inte, överlåter jag åt andra att avgöra. För mig så låter det som om du gör rätt!
Appar:
Sedan jag kör iPhone så blir det lite si och så med det. Men på mina datorter så kör jag nog 99% open source
Slackware 64-bit Current (Desktop)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)