Dubbla skärmar

Frågor om X.ORG, KDE, Plasma, Wayland, GNOME osv kan ställas här.

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

Mogger
Hacker
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 okt 2004 16:20

Dubbla skärmar

Inlägg av Mogger »

Hej alla Slackers!

Jag hade tänkt testa att köra dubbla skärmar, dels för att det verkar härligt med stor plats, men mest bara för att expirementera lite. Så jag har några frågor jag vill ha svar på. Ja, jag har googlat runt, men jag känner mig fortfarande lite osäker.

1. Hårdvara
Jag kör nu en 17" tft-skärm, en hp 1702 för att vara exakt. Har ett Nvidia-kort, komemr inte ihåg exakt vilket. Mer information kommer. Det viktiga är iallafall att den har en DVI och en analog ingång. Så för att köra två skärmar behöver jag antingen ett nytt grafikkort, elelr en konverter. Eller hur? Tänkte mig något liknande: http://www.xstore.se/html/artikel/9931.html

Hur bra fungerar konvertern, helt felfritt i både WIndows och Linux? Det vore helt klart enklar med den än ett nytt grafikkort, och billigare.
Sedan hade jag tänkt sätta in en gammal crt-skärm.

2. Xorg
Kör Slackware 10.1, och xorg som följde med. Hittade den här tråden i forummet, men ingen som hjälpt. Nåväl, jag hoppas det fungerar, nvidias drivias har hittils fungerat smärtfritt för mig. Hur blir det med glx och composite?

3. Något mer?
Något mer man ska tänka på? Att slösa en hundring på konverter gör inte så mycket, men funderar på att köpa en ny tft. Något som kan gå knas, eller något tips och trix? Att som kan hjälpa uppskattas.

Nu har jag i min ivrighet säkert glömt posta massa information. Sitter tyvärr vid en annan dator nu, ska lägga till mitt grafikkort när jag har tillgång till den andra datorn. Exakt Xorg-version vet jag inte, som sagt den som följde med Slackware. Kör DKE 3.4 om det spelar någon roll, och kör även Windows XP på den datorn.

Väldigt tacksam för hjälp, då jag är väldigt nybörjare på både Linux och hårdvara. Tack på förhand!

//Hans
Hurricane
Lärling
Inlägg: 53
Blev medlem: 15 okt 2003 22:50

Inlägg av Hurricane »

Hej.

Jag kör 2 skärmar (CRT) med ett nvidia geforce4 ti 4800SE. En sådan adapter fick jag med till mitt grafikkort för att göra om dvi-vga. Jag använder nvidias drivrutiner som har inbyggd funktion för twinview som fungerar alldeles utmärkt. och trots att det är en 22" och en 19" så fungerar det helt perfekt. Jag kan posta min xorg.conf med twinview sedan, just nu sitter jag inte hemma så. Men kan ju säga att det är riktigt skönt med 2skärmar.
MVH Hurricane.
-------------------------
Asus P4C800-E Deluxe
P4 3.00 @ 3.45GHz
6848.51 Bogomips
1GB Ram
XFX Geforce4 TI4800SE
Slackware Current, Fluxbox
Linux Registred User #349687
Mogger
Hacker
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 okt 2004 16:20

Inlägg av Mogger »

Tack så mycket för de snabba svaren. Ska ta och köpa en adapter när jag får tid.
En lite dum fråga bara: är det den adaptern här? DVI-Analog hane-hona?
Senast redigerad av Mogger den 23 maj 2005 00:28, redigerad totalt 1 gånger.
Dukeman
Lärling
Inlägg: 180
Blev medlem: 02 jul 2005 21:57
ORT: Datorer

Inlägg av Dukeman »

Jag kör dubbla CRT på mitt Nvidia Geforce 6600GT, det är också VGA\DVI kobinerat med en converter.

Jag har kört på samma xorg.conf ett bra tag, ett flertal installationer (Backup är det enda man behöver :)), men såvitt jag minns var det inte alls svårt att konfigurera det.

Nvidias drivrutiner är barnsligt enkla att installera, särskilt jämfört med ATIs fglrx, och i slutet nämns var dokumentationen finns.
Där har du en MYCKET detaljerad steg-för-steg guide på hur man gör.

Om du vill ha den så kan du få min xorg.conf, men jag orkar inte pasta den här i onödan.


Det är en gammal tråd kanske, men det vore trevligt om du berättade hur det gick (om du nu har prövat ännu), om inte annat för de stackare som söker på ämnet och vill veta hur man gör :)
Ta gärna en tur på (länk borttagen av admin då wikin inte finns längre /MDKDIO) också!
Jag har inget att dölja, och då ska de inte tjuvkika heller!
Mogger
Hacker
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 okt 2004 16:20

Inlägg av Mogger »

Dukeman skrev: Det är en gammal tråd kanske, men det vore trevligt om du berättade hur det gick (om du nu har prövat ännu), om inte annat för de stackare som söker på ämnet och vill veta hur man gör :)
Riktigt gammal nu. På grund av tidsbrist så blev det inget meckande. Nu har jag dock fixat det, två skärmar är verkligen underbart.

Köpte en till skärm med DVI, behövde alltså ingen konverter. Uppgraderade mina Nvidia-drivrutiner och ändrade lite i min xorg.conf enligt den här guiden: http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Dual_Monitors och någon mer som jag inte kommer ihåg. Bara att söka på google så hittar man massvis med information.

Valde att köra Twinview vilket fungerar alldeles utmärkt. :D