Allmänt

Slackware på Laptop? Ställ era frågor här.

Moderatorer: Nille, Minime

hakan
Hedersmedlem
Inlägg: 811
Blev medlem: 15 okt 2003 06:31
ORT: Lidingö

Allmänt

Inlägg av hakan »

Som absolut "nolla" vad det gäller laptops i synnerhet och linuxkompatibel hårdvara i allmänhet, skulle jag vilja mötas av Allmänna råd som första "tråd".

Ev. kan man lista hårdvara, ex.v...
Processor
Intel P4 --> fungerar
Bla,bla --> fungera inte

..och om det finns LinuxLaptops..
Jag har sett att det finns ex.v. dessa http://www.linuxcertified.com/linux_laptops.html men kan dom köpas i Sverige?
HP och Dell lär också ha "nåt på gång", men jag kan inte hitta det heller.

Vad tycker ni andra?

Sedan det "viktigaste" av allt.
Alla ni som lyckats få in Slackware på en laptop, offra lite tid och dela med er av hur ni gjort på just er Laptop.

/Håkan
duzchip
Lärling
Inlägg: 114
Blev medlem: 25 jul 2005 10:32
ORT: Sösdala

Inlägg av duzchip »

Jag håller ju nu på att installera Slackware 10.1 på en gammal Dell Latitude C400-nånting-nånting.
En Inter C 400Mhz, 128MiB SDRAM, 10GB HD.
Hitintills har jag haft ett problem med isntallationen. Slackware vägrar starta om man har hotplug aktiverat.
Jag kommer att följa upp här med problem och lösningar tills jag har ett fungerande slackware-system up-and-running.

To be continued....
JoeLowE
Lärling
Inlägg: 154
Blev medlem: 05 maj 2005 13:35
ORT: Data Musik

Inlägg av JoeLowE »

Jag installerade slack 10.1 på min compaq armada e500 förut utan några problem. Bara installera och köra...
Men sen när jag kopplade in den i dockningsstationen hade jag ingen mus, ljud, nätverkskort osv, så jag installerade windows igen...
Jag fick ett bra tips här på forumet att man kan köra med 2 olika startx filer, och på så sätt starta olika conf efter om den e dockad eller inte.....
Jag har inte provat det än (pga lathet), men så fort jag har gjort det skall jag posta resultatet här =)

// Jonas
AMD Athlon 1000 mhz 768 ram - Web Server - Windows 2003 (för tillfälle)
P4 2.6 ghz 512 mb ram - Programmering - Slackware 11.0
duzchip
Lärling
Inlägg: 114
Blev medlem: 25 jul 2005 10:32
ORT: Sösdala

Inlägg av duzchip »

stämmer ja, fick in allt utan problem (så länge som jag inte kör hotplug för då störtcrachar systemet).
jag har en dockningsplatta hemma, ska testa att docka laptoppen (eller SlackTop som den är döpt till ;-) )
när jag kommer hem.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hade en IBM 600X som fungerade utan problem med slackware men den är "linuxanpassad" vad nu detta innebär, den gick dock tyvärr sönder :(
Nu har jag en Acer 1520 som själva installationen gick ok men grafiken strular lite. Ibland när man stänger ner Xwindows så hänger den sig helt(powerknapp enda rätta) alternativt att bakgrunden till console texten blir helt blå. Kanske fixas i nyare nvidia drivis dock.
candyman
Hacker
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 apr 2004 18:12

Inlägg av candyman »

ehm senaste inlägget var ju jag :D
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Inlägg av Nille »

duzchip är det inte bara nått du behöver lägga i blacklist då??
Fast hotplug behövs ju ändå inte.
duzchip
Lärling
Inlägg: 114
Blev medlem: 25 jul 2005 10:32
ORT: Sösdala

Inlägg av duzchip »

Jag vet inte, i.o.m att jag inte behöver hotplug på denna datorn så tar jag mig inte tid att lösa problemet.
hakan
Hedersmedlem
Inlägg: 811
Blev medlem: 15 okt 2003 06:31
ORT: Lidingö

Inlägg av hakan »

Skickade en fråga till HP-support...
.
En bärbar dator där alla funktioner fungerar med "Gnu/Linux" som operativsystem.
..och fick just svar..
Hej Håkan,

Jag ber om ursäkt att det tagit tid att få din fråga besvarad.
Kort sagt skall samtliga nc-modeller fungera med Linux.
Via HP's konfigurationsverktyg Top Config kan du välja att konfigurera en bärbar utan MS XP och istället välja FreeDOS. Du hittar konfiguratorn hos ÅF, tex. http://www.tcm.se

Mvh Peter - HP Saleslink
..det låter ju lovande. :)

/Håkan
duzchip
Lärling
Inlägg: 114
Blev medlem: 25 jul 2005 10:32
ORT: Sösdala

Inlägg av duzchip »

Hmm, min bärbara har börjat trixa en massa nu.
Hotplug funkar ju inte men det har jag inget behov av så det kvittar men nu strular ALSA också.
Ljudet funkar osv osv men när jag startar datorn så måste jag trycka CTRL + C när den ska lokalisera ALSA-modulerna annars hänger sig datorn. Även fast jag avbryter detta så funkar ljud osv fint.
exz
Allsmäktig
Inlägg: 378
Blev medlem: 28 sep 2003 21:03
ORT: Falun

Inlägg av exz »

som jag sa i PM till dig hakan så har jag fått igång på det viktigaste på min laptop med drivers som finns i kerneln + ipw2100 till trådlösa nätverkskortet.

kommer nog att posta senare när jag gett mig in på några av de mer avancerade funktionerna.

EDIT: har en fujitsu siemens amilo pro v2000
Administratör på slackware.se
& moderator i forumet
Slackware sedan version 7.1
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Inlägg av Nille »

Faan e det bara jag som inte äger en laptop :(
hakan
Hedersmedlem
Inlägg: 811
Blev medlem: 15 okt 2003 06:31
ORT: Lidingö

Inlägg av hakan »

exz skrev:har en fujitsu siemens amilo pro v2000
Är det något liknande den här..
http://www.tcm.se/scripts/wgate/zz20b2b ... rcetarget=
--> Datorer bärbara--> Fujitsu Siemens--> AMILO Pro V--> VFY:APED2020-62SW

..bra pris!

Jag tycker inte man behöver vara helt klar med sina tester innan man skriver om det, så kom igen nu Rickard!! :)
Ämne = "Datornamn", gärna en länk till var den går att köpa (om man kan hitta en sådan), och sedan så långt du kommit.

/Håkan
Ps.
En av livets små höjdpunkter är ju om man lyckas sätta någon annan i arbete, eller hur! ;)
exz
Allsmäktig
Inlägg: 378
Blev medlem: 28 sep 2003 21:03
ORT: Falun

Inlägg av exz »

hakan skrev: Är det något liknande den här..
http://www.tcm.se/scripts/wgate/zz20b2b ... rcetarget=
--> Datorer bärbara--> Fujitsu Siemens--> AMILO Pro V--> VFY:APED2020-62SW
jo men det där ser ut att vara en nyare modell. men det är något liknande ja :)
Administratör på slackware.se
& moderator i forumet
Slackware sedan version 7.1
jonatan
Lärling
Inlägg: 56
Blev medlem: 14 okt 2003 21:46

Inlägg av jonatan »

Kanske inte ska passa här igentligen, men jag installerade nyss Kubuntu på min bärbara. Allt fungerar, det enda som jag inte har testat är det trådlösa nätverket och dvd-brännaren. Att den fungerar med Kubuntu borde göra att den fungerar med Slackware också, i alla fall efter lite trixande.
Slackware kommer nog installeras om någon vecka, när jag her mer tid på mig att "trixa", återkommer då.

Datorn är en Dell Inspiron 510m, med en celeron mobile 350, 512 ddr, 40GB hd, intel grafik och nätverkskort. Den har även en nec dvd-brännare och ett intel trådlöst nätverkskort.
Slack 10.1 Linux-2.4.29
Slack 10.1 Linux-2.6.11.5