Sammarbete mellan win och slack

MySQL kan diskuteras här.

Moderatorer: Nille, Minime

JoeLowE
Lärling
Inlägg: 154
Blev medlem: 05 maj 2005 13:35
ORT: Data Musik

Sammarbete mellan win och slack

Inlägg av JoeLowE »

När jag kodar sidor så pendlar jag mycket mellan windows och Linux, för att gemföra utseendet osv...
Och då är det ganska jobbigt när jag måste fixa databaser fört i linux systemet och sen göra om det när jag tittar i windows.
Sidorna har jag på en fat partion så den kan jag se från bägge systemen. Men jag skulle även vilja ha så att mysql läser ifrån samma fil om det går, så jag slipper göra dubbelt jobb varje gång
AMD Athlon 1000 mhz 768 ram - Web Server - Windows 2003 (för tillfälle)
P4 2.6 ghz 512 mb ram - Programmering - Slackware 11.0
JoeLowE
Lärling
Inlägg: 154
Blev medlem: 05 maj 2005 13:35
ORT: Data Musik

Inlägg av JoeLowE »

** DUMP **
AMD Athlon 1000 mhz 768 ram - Web Server - Windows 2003 (för tillfälle)
P4 2.6 ghz 512 mb ram - Programmering - Slackware 11.0
the1980man
Lärling
Inlägg: 67
Blev medlem: 31 jan 2006 21:03
ORT: många... ;)

Inlägg av the1980man »

Vad menar du egentligen med att läsa ifrån samma fil?

Jag vet ju inte riktigt hur du har konfat det hela men när du testar Linux- och Windows-kompatibiliteterna i dina webaplikationer baserade på MySQL,
kör du då inte ifrån samma webserver?

Själva MySQL jobbar ju en tjänst som webservern jobbar emot som i sin tur ligger dold för klienten.

Eller är det att koda själva GUI och kompatibiliteten mellan olika browsers du undrar över?

Du får gärna skriva och förklara dig lite ytterligare vad du menar med att måsta koda dubbelt.
JoeLowE
Lärling
Inlägg: 154
Blev medlem: 05 maj 2005 13:35
ORT: Data Musik

Inlägg av JoeLowE »

granden skrev:Jag tror JoeLowE bara har en burk som han använder, där han kör sin webserver på och arbetar på. Därför så när han bootar om till win ifrån Slackware så är ju hans webserver och mysql server nere, då dem ligger i Slackware och vise versa.


JoeLowE
Det är väl inte så plattformsberoendet kodandet i PHP och MySQL utan det är sedan hur webbläsaren tolkar HTML-koden som den får utav webservern som avgör hur hemsidan kommer se utt? Har jag inte rätt?

Har du testat att köra IE i Wine, jag gissar att det är i den du kollar hemsidorna i windows. Det låter ju väldigt omständigt tycker jag.
Japp du har rätt, jag sitter på samma burk (Min jobbar burk).
När min projekt är klara så laddar jag över dom till min riktiga webserver.

Som det är nu har jag en MySQL server på windowspartionen, och en på linux partionerna. Så då måste jag hela tiden lägga alla databas data dubbelt.

Ja jag kan köra i wine.....så lång har jag inte tänkt =P
Men sen använder jag även GoLive i windows, för den har jag inte fått igång med wine......
Och sen har jag upplevt att sidor kan se olika ut i ff om jag ser på dom i linux eller windows, så jag vill ha så mycket möjligheter som möjligt för att jämföra webläsare.
AMD Athlon 1000 mhz 768 ram - Web Server - Windows 2003 (för tillfälle)
P4 2.6 ghz 512 mb ram - Programmering - Slackware 11.0
JoeLowE
Lärling
Inlägg: 154
Blev medlem: 05 maj 2005 13:35
ORT: Data Musik

Inlägg av JoeLowE »

ok tackar för bra svar.....Jag sitter på en bärbar p3 900 384 ram, så jag har inte så mycket kräm i den.

Det jag har funderat på är att få MySQL att spara all data på min gemensamma partion som jag har mellan OS´en.
Men jag vet inte om man kan få MySQL att ändra sinda sökvägar, eller om det blir krock när windows MySQL försöker öppna Slackens MySQL data.

Jag kom på ett annat alternativ, och det är att slänga upp en gammal burk i nätverket och bara använda den till MySQL server (Vem vet, den kanske blir en webbserver2 :p )
AMD Athlon 1000 mhz 768 ram - Web Server - Windows 2003 (för tillfälle)
P4 2.6 ghz 512 mb ram - Programmering - Slackware 11.0
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Inlägg av Nille »

Vet inte om dom kan använda samma db.
Men jag vet att mysqldump fungerar och sedan läsa in det.
JoeLowE
Lärling
Inlägg: 154
Blev medlem: 05 maj 2005 13:35
ORT: Data Musik

Inlägg av JoeLowE »

Nille skrev:Vet inte om dom kan använda samma db.
Men jag vet att mysqldump fungerar och sedan läsa in det.
Ja det är ju en bra lösning med ...... Tackar
AMD Athlon 1000 mhz 768 ram - Web Server - Windows 2003 (för tillfälle)
P4 2.6 ghz 512 mb ram - Programmering - Slackware 11.0