En undran om mansidor

Här ställer ni allmäna frågor kring Slackware Linux

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

sysslack
Lärling
Inlägg: 62
Blev medlem: 27 jan 2006 09:20

En undran om mansidor

Inlägg av sysslack »

Hej
Jag har en fråga sett ur nybörjarens synpunkt.Jag blev ganska konfunderad som nybörjare för några år sen när jag sökte på nätet och nån sa för att förstå mansidor så skriv man man.
Det är inget konstigt om man använder suse märkte jag .Där står det förklarat hur man tolkar synopsis , men om vi säger att jag skulle rekommendera en nybörjare till slackware, undrar jag varför det inte står någon instruktion i man man på ett slackwaresystem?
Någon som vet?
Dukeman
Lärling
Inlägg: 180
Blev medlem: 02 jul 2005 21:57
ORT: Datorer

Inlägg av Dukeman »

När jag kör man man på mitt Slackware-system får jag upp en manualsida som ser ut som vilken annan som helst; Synopsis beskriver kortfattat vilka flaggor och argument kommandot kräver\stödjer. Tittar du en bit ner under "Options" är varje flagga och argument beskrivet i mer detalj.

Kod: Markera allt

SYNOPSIS
       man [-acdfFhkKtwW] [--path] [-m system] [-p string] [-C config_file] [-M pathlist] [-P pager] [-B browser] [-H htmlpager] [-S sec-
       tion_list] [section] name ...

Kod: Markera allt

OPTIONS
       -C  config_file
              Specify the configuration file to use; the default is /usr/lib/man.conf.  (See man.conf(5).)

       -M  path
              Specify the list of directories to search for man pages.  Separate the directories with colons.  An empty list is the  same
              as not specifying -M at all.  See SEARCH PATH FOR MANUAL PAGES.

       -P  pager
              Specify  which  pager  to  use.  This option overrides the MANPAGER environment variable, which in turn overrides the PAGER
              variable.  By default, man uses /usr/bin/less -is.
---------------------OSV-----------------------
Vad är det du söker?
Ta gärna en tur på (länk borttagen av admin då wikin inte finns längre /MDKDIO) också!
Jag har inget att dölja, och då ska de inte tjuvkika heller!
sysslack
Lärling
Inlägg: 62
Blev medlem: 27 jan 2006 09:20

Inlägg av sysslack »

Tack det visste jag.
Det jag söker är vad du kan göra med man -H , jag får det nämligen inte att fungera i slackware, och undrar vad det är jag missar i instruktionen!
såhär skrev jag:

man -H ls
Dukeman
Lärling
Inlägg: 180
Blev medlem: 02 jul 2005 21:57
ORT: Datorer

Inlägg av Dukeman »

-H tycks inte finnas med bland flaggorna, nej. Vad är det du försöker uppnå?

Det brukar vara en bra idé att se --help eller -h för kommandon man inte riktigt förstår sig på, där finns det vanligen en kortfattad beskrivning av hur flaggor och dylikt fungerar. Är det det du menar?
Ta gärna en tur på (länk borttagen av admin då wikin inte finns längre /MDKDIO) också!
Jag har inget att dölja, och då ska de inte tjuvkika heller!
sysslack
Lärling
Inlägg: 62
Blev medlem: 27 jan 2006 09:20

utdrag från min man man slackware 12

Inlägg av sysslack »

Ett utdrag från min slackware 12

Vad jag vill uppnå är att genom att skriva "man -H ls" att mansidan för ls visas i firefox, för det kunde man göra i ubuntu. Och varför jag vill göra det är för att jag vill lära mig att tolka mansidor rätt!

man(1) man(1)

NAME
man - format and display the on-line manual pages

SYNOPSIS
man [-acdfFhkKtwW] [--path] [-m system] [-p string] [-C config_file]
[-M pathlist] [-P pager] [-B browser] [-H htmlpager] [-S section_list]
[section] name ...

DESCRIPTION
man formats and displays the on-line manual pages. If you specify sec-
tion, man only looks in that section of the manual. name is normally
the name of the manual page, which is typically the name of a command,
function, or file. However, if name contains a slash (/) then man
interprets it as a file specification, so that you can do man ./foo.5
or even man /cd/foo/bar.1.gz.

See below for a description of where man looks for the manual page
files.
Dukeman
Lärling
Inlägg: 180
Blev medlem: 02 jul 2005 21:57
ORT: Datorer

Inlägg av Dukeman »

Ja där var den,m ja. Det står lite senare i man man:

Kod: Markera allt

       -H     Specify a command that renders HTML files as text.  This  option
              overrides  the  HTMLPAGER  environment variable. By default, man
              uses /usr/bin/lynx-dump,
Vilket antyder att -H inte gör samma sak här som i exempelvis ubuntu. Jag misstänker att ubuntu-folket har översatt alla man-sikdor (gissningsvis på automatisk väg) till HTML så att de ska vara lätt tillgängliga även i en grafisk miljö. Något sådant verkar inte finnas i slackware. Det närmaste jag kan finna är xman som kanske kan anses lite mindre estetiskt tilltalande, men det fungerar på precis samma sätt som man.
Ta gärna en tur på (länk borttagen av admin då wikin inte finns längre /MDKDIO) också!
Jag har inget att dölja, och då ska de inte tjuvkika heller!
sysslack
Lärling
Inlägg: 62
Blev medlem: 27 jan 2006 09:20

Inlägg av sysslack »

Ok Tack!
Det verkar vara så!
Dukeman
Lärling
Inlägg: 180
Blev medlem: 02 jul 2005 21:57
ORT: Datorer

Inlägg av Dukeman »

polyglotman verkar vara ett användbart projekt om du vill översätta man-filer till HTML själv, bör enkelt kunna göras på hela systemets manualer för att skapa en kopia i HTML-format för den som hellre använder sin browser.
Ta gärna en tur på (länk borttagen av admin då wikin inte finns längre /MDKDIO) också!
Jag har inget att dölja, och då ska de inte tjuvkika heller!