GRUB funkar inte med Slackware 12.1

Här ställer ni allmäna frågor kring Slackware Linux

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

stgmta
Besökare
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 apr 2004 16:30
ORT: Amatörradio (SM7FVB)

GRUB funkar inte med Slackware 12.1

Inlägg av stgmta »

Hej!

Jag har uppgraderat från Slackware 12 till 12.1 och har tidigare kört dualboot med GRUB för att även kunna köra Windows-XP.

Partitionerna ser ut så här: hda=DVD, hdb1= Win-XP, hdb2=/, hdb5=/usr,
hdc och hdd är ext3 och NTFS-partitioner. Swap finns oxo.
Jag formatterade om hdb2 och hdb5 för den nya installationen men lät resten vara orört.
Vid installationen fick jag som vanligt möjlighet att spara LILO automatiskt men som vanligt fungerade det inte.
Jag har då en GRUB-diskett som alltid har fungerat för att boota systemet så jag kan installera GRUB på /boot/grub från en .tgz. Jag brukar få starta med root (hd0,1); kernel /boot/vmlinuz ro root=/dev/hdb2.
NU BOOTAR LINUX INTE ALLS!
grub-prompten kommer som vanligt och jag kan utföra de kommandon som GRUB erbjuder.
Jag har även kvar det GRUB som finns installerat på (hd0,1).
Kör jag find /boot/vmlinuz eller söker på någon annan fil som finns i systemet så hittas inget.
Startar jag med installations-DVD-n och monterar / så finns allt på plats i /dev/hdb2.
Jag har även provat med Knoppix CD distribution och när jag kollar på filsystemet via Knoppix så har hela Slackware-installationen gått in OK.

Windows går utmärkt att starta med "rootnoverify ...." men Linux tycks inte hittas.

Klarar inte GRUB att starta Slackware 12.1 eller vad kan vara fel?
Ska jag behöva nedgradera?
Kan någon komma med tips.
/Stig
stgmta
Besökare
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 apr 2004 16:30
ORT: Amatörradio (SM7FVB)

Re: GRUB funkar inte med Slackware 12.1

Inlägg av stgmta »

JAG HAR LYCKATS SJÄLV.

På nätet fick jag reda på att det var en ny version av ext3 i Slackware 12.1 som skulle lättare kunna anpassas till det kommande filsystemet ext4.

Jag tog en CD från Slackware 10 och formatterade /-partitionen och
sen avbröt den installationen.
Vid nyinstall av Slackware 12.1 lät jag /-partitionen bli orörd och sen
fungerade mina disketter så jag kom igång.

I den nya distributionen av 12.1 så finns en uppgraderad version av GRUB och det verkar bara vara "Stage2" som är ändrad.

/Stig