Core 2 duo, sata och 2Gb ram slack 12.1

Kompatibilitetsfrågor rörande hårdvara och Slackware ställs här.

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

toz
Hacker
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 okt 2003 22:49

Core 2 duo, sata och 2Gb ram slack 12.1

Inlägg av toz »

Hej, tänkte uppgradera min server och har några frågor ang. hårdvarustöd.
Jag har tankat ner slack12.1 DVD:n och tänkte göra en fullständig installation,
frågan är bara:
1. CPU - Finns det färdigkompilerad kärna som stödjer dual core eller måste jag ladda hem och bygga eget för att få ut mesta möjliga av kärnan, är det smp jag skall välja i så fall eller är slamd64 bättre?
2. RAM - om inte jag minns fel så finns det ett val man gör om minnet är >1Gb vid kompilering av kärna, hur är defaultkärnan i slackware inställd?
3. SATA - Jag antar att sata inte är något konsigt längre men slänger ut frågan ändå, har tänkt att installera på en sådan disk, förr i tiden krävde sata lite handpåläggning vill jag minnas.

Anledningen att jag ställer massa frågor är att det var ett tag sedan jag höll på med linux (slack 8.1 närmare bestämt ) och datorer så jag behöver lite uppdatering på vad som gäller idag.
/Tacksam för svar.
2,4Ghz och en bryggare från krups.
Användarens profilbild
Minime
Labrat
Inlägg: 690
Blev medlem: 14 okt 2005 14:27
ORT: Loos

Re: Core 2 duo, sata och 2Gb ram slack 12.1

Inlägg av Minime »

1. CPU - Finns det färdigkompilerad kärna som stödjer dual core eller måste jag ladda hem och bygga eget för att få ut mesta möjliga av kärnan, är det smp jag skall välja i så fall eller är slamd64 bättre?
2. RAM - om inte jag minns fel så finns det ett val man gör om minnet är >1Gb vid kompilering av kärna, hur är defaultkärnan i slackware inställd?
3. SATA - Jag antar att sata inte är något konsigt längre men slänger ut frågan ändå, har tänkt att installera på en sådan disk, förr i tiden krävde sata lite handpåläggning vill jag minnas.
1. Dual Core finns som default i Linux Slackware default installations kernel.
Den installeras som Kernel-SMP, om man mot förmodan inte vill ha denna kernel under installationen så kan du välja någon av dom andra som ligger med på installations skivan.

2. Vet jag int.

3. Slackware 12.1 ska ha fullt SATA stöd, så vitt jag vet ska det int behövas göra några ändringar med en installation på en sådan disk.
Jag har int behövt göra några ändringar på Min Acer Aspire Notebook iallafall.

Raspberry Pi 4B 4 Gb RAM Slackware Arm 15.0
Server EeeBox Atom 1.6 GHz 1.5 Gb RAM Slackware 15.0 x64bit
Asus Rog Strix AMD Ryzen 5 3.6 GHz 16 Gb RAM Slackware 15.0 multilib
Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 (Neotion CI+ CA-modul)
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Core 2 duo, sata och 2Gb ram slack 12.1

Inlägg av Nille »

1 Alla kärnor med smp i namnet har smp stöd.
Slamd64 kan du köra om du behöver det men annars så vinner du inget på det då den lilla pestandaökningen du får med vissa program ofta äts upp av ökat strul iom att andra saker inte fungerar lika bra.
2 Highmem är standard i slackwares kärnor nu mera.
3 Sata stöd finns inkompilerat i standard kärnan.

Så enkelt svar: Det fungerar och det har blivit lättare att installera då det fungerar direkt numera.
The more linux you go the slacker you get.
toz
Hacker
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 okt 2003 22:49

Re: Core 2 duo, sata och 2Gb ram slack 12.1

Inlägg av toz »

Tack för snabba svar, jag håller på att installera för fullt, lite besviken på intels boxed fläkt, surrar en hel del, men det är ju inte linus fel.
Än en gång tack för snabba svar
/Mvh Tobias
2,4Ghz och en bryggare från krups.