Skogsbrand

Övriga saker kan ställas här. Här diskuterar vi varför himlen är blå, varför öl smakar gott, broccoli smakar skit och varför Slackware äger

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Skogsbrand

Inlägg av Nille »

Hur är det hos er brinner det i skogen?
@Minime du bodde väl i loos precis söder om Kårböle?
@MDKDIO i din profil står det Bollnäs så du klarar dig väl än men bodde inte du i Sveg tidigare.
Själv känns det konstigt om branden skulle nå in i Kårböle då liksom mina barndomsminnen i så fall brinner ner.
Såg Jim på Pilgrimmen i aftonbladet och märker jag att det var på tok för länge sedan jag var i Kårböle (Jim såg betydligt yngre ut då) men i sommar lär det nog inte vara lönt att åka upp.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3j ... plan-finns
Får ni sommaren förstörd?
The more linux you go the slacker you get.
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Skogsbrand

Inlägg av MDKDIO »

Tjena Nille!

Ang Sveg så är svaret ja, men flyttade för 10 år sen (i Oktober).
Brorsan är ute och hjälper (hemvärnet) till med släckningen, men han är inte "bäst i världen" på sociala medier och lägga ut bilder etc direkt...
Det enda jag fått ur honom är "hemma för dygnsvila...", och det var ett par dagar sedan.

minime bor i Los, men jag har inte varit i direkt kontakt med honom på ett tag (han har varit på semester). Noterade dock att han har varit online sedan dess.

Angående bränder så känner vi av röken ifrån området runt Ängra, Kårböle, sedan tidigt i morse, då vinden vänt. Rena dimman i dalgångarna öster om oss. Dock lite mindre rök just nu.

Vi har haft ett antal mindre bränder här också sedan i Lördags. Bl.a Tjuvberget som nyheterna rapporterade om (ca 5 Km norr om där jag befinner mig), samt en liten brand väster om oss som släcktes på nån timme i Lördags.

Just nu så förstör det inte sommaren för mig, annat än att man är orolig för alla som bor i området som är berört i Härjedalen. Känner folk både i Olingdal och Lillhärdal, vilka alla har postat uppdateringar på FB, så långt jag har kunna följt dessa.

Hoppas verkligen att de får kontroll över dessa bränder så snart som möjligt, för det är förbaskat torrt i markerna. Lite vatten i vattendragen dessutom.
Skulle def inte tacka nej till ett par dygn med regn just nu, då främst i området Ljusdal till Särna, Bräcke. Men övriga Sverige behöver en hel del regn också.
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Skogsbrand

Inlägg av Nille »

Tycker ändå att det ser rätt grönt ut på många bilder.
På Gotland där jag är nu så har det regnat 7mm sedan 1 maj, det mesta kom dan före midsommar, på midsommar och dagen efter, det ska bara regna på midsommar även fast det klarnade upp och blev fint mot kvällen.
Här finns inget grönt alls men man slipper klippa gräsmattan.
Jag kan tänka mig att alla jobbar extrema pass nu och flygplanen vattenbombar väl inte mot kvällen för det blir mycket turbulens när solen "går ner" och kvällskylan drar in.
Jag hoppas verkligen att alla byar klarar sig läste att de evakuerade även Huskölen så branden kanske går mot Ytterhogdal hållet.
Om vindarna vänder så kan det likväl röra sig mot los men än verkar los säkert.
Jag har ett minne när man körde los vägen så fanns det en liten by som jag brukade skratta åt då "ortsnamnet" satt på samma stolpe från båda hållen och det syntes endast ett endaste hus :badgrin:
Jag har svårt att se att din bror har tid att fotografera och lägga upp på sociala medier eller det kanske finns lite dötid när man inte längre kan göra något på backen.
Jag anser även att Sverige bör köpa in 2st brandbekämpningsplan, regeringen snålar med att dom kommer mest stå på backen och att det finns via EU men det tar veckor innan vi får hit brandbekämpningsflyg från EU.
På den tiden hade vi släckt de flesta bränder innan dom spridit sig utom kontroll om vi har en inställelsetid på några timmar med egna flyg.
The more linux you go the slacker you get.
Användarens profilbild
Minime
Labrat
Inlägg: 690
Blev medlem: 14 okt 2005 14:27
ORT: Loos

Re: Skogsbrand

Inlägg av Minime »

Riktigt jag bor i Loos vilket ligger lite Sydsydväst från Kårböle, Ängra och Enskogen där det största brandområderna är.
Vi hade en mindre brand söder om Rullbo, men den ska vara släckt i Tisdags.
Utöver det har vi klarat oss bra så långt, ikväll blåste det Syliga/sydsydvästliga vindar vilket medförde att all rök blåste in överbyn från Kårböle och de brandhärade områdena.Röken har legat som en dimma över byn.

Åskar och regnar lite här ikväll, så lite på gott och ont, men hoppas att detta underlättar släckningsarbetet runt Kårböle trakten.
Vad jag hört ska c:a 12 hus har brunnit upp, men om dessa var i kårböle eller om det är totalt i alla större brandområden vet jag dess värre int.

Raspberry Pi 4B 4 Gb RAM Slackware Arm 15.0
Server EeeBox Atom 1.6 GHz 1.5 Gb RAM Slackware 15.0 x64bit
Asus Rog Strix AMD Ryzen 5 3.6 GHz 16 Gb RAM Slackware 15.0 multilib
Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 (Neotion CI+ CA-modul)
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Skogsbrand

Inlägg av MDKDIO »

Enig i det du skriver Nille!
Redan 2014 (och även tidigare) diskuterade man ju om det inte vore dags att köpa in ett eller ett par plan för ändamålet. Om inte annat, ett plan som kan användas för fler ändamål, om det nu är möjligt.

Ryktesvägen hörde jag här om dagen att ett plan kostar runt 100 Mille. Så tanken som slog mig var att regeringen går in med 20-30 mille och skogsbolagen med 10 var. Borde ju inte vara så svårt när bara branden runt Ängra/Kårböle kostat runt 320 mille än så länge... (men som jag skrev, ryktesvägen. Så ingen aning om det stämmer).

Gottland? Fint som tusan där ute, men har inte varit där sen sent 70-tal.
Får hoppas att det kommer lite regn där med inom kort. 7 mm är banne mig inte mycke på så lång tid...

Osäker på hur lite vi fått här, men gissar på nått liknande (7 mm) sedan mitten av Juni. Fick ca 3 mm förra vecka i en åskskur, men det dunstade nog bort innan det gjorde någon nytta.

Någon som vet hur man kör en regndans? :)
Kass på att dansa, men just nu är jag beredd på att försöka vad som helst.

Redigerat:
Noterade just att vinden vänt, så nu stinker det brandrök här igen :(
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Skogsbrand

Inlägg av Nille »

12 hus som brunnit upp redan det är inte alls bra. :shock:
Hur långt ifrån byns kärna är branden i Kårböle nu?
Det verkar svårt att hitta uppdaterade kartor med brändernas spridningar.
Det finns några fastigheter som ligger väldigt nära hjärtat i den byn.
Lite komiskt att vi alla har anknytning till trakterna där omkring, det är inte den folktätaste trakten i Sverige direkt.
Jag läste en siffra om att värde för 600 miljoner brunnit ner.
Jag hade gärna sett att Sverige införskaffat ett CL-415 ungefär som "luftens hjältar" samt ett större plan som kan släppa mer vatten, men jag hade nöjt mig med 2st mindre plan som CL-415.
För ett större plan så måste det även finnas vattendrag att hämta vatten, ljusnan är nog knappast lämplig, förutom att den slingrar sig så går det elledningar tvärs över samt nära mellan kraftverken och många sjöar kräver att piloterna pluggar in då det finns en del ytliga stenar.
En vatten bombning motsvarar ett kraftigt regn i någon sekund och det krävs mycket regn för att släcka en eld.
Håller tummarna för att det regnar och ska be min indian polare att dansa regndans.
The more linux you go the slacker you get.
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Skogsbrand

Inlägg av MDKDIO »

Ja, plan är jag dålig på när det gäller modeller, men just nu har vi behov för allt som kan bekämpa elden.

Brandbilar for nyss genom byn här också, tydligen nån gräsbrand i skogsområde. Hoppas att det släcks fort. Det finns större sjö i området iaf.

Enig med dig Nille, borde vara möjligt att få fram kartor som uppdateras 2018, så man har nån koll iaf. Letade i natt, men gick bet.
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Skogsbrand

Inlägg av MDKDIO »

Lite info iaf, men osäker på hur uppdaterat detta är

http://emergency.copernicus.eu/mapping/ ... SR298/feed
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Skogsbrand

Inlägg av Nille »

Vad betyder de olika blå rutorna? Är det brand, kontrollerat och riskområde eller?
Ja det finns gott om sjö och tjärn i området man alla är inte lämpliga då det bl.a finns en del stenar mm i sjöarna men läste att de hämtade vatten i Ljusnan.
Ljusnan har bra sträckor men även olämpliga så jag antar att det anvisats var de ska hämta vatten.
Ett CL-415 kan hämta vatten på 13 sekunder och 400m men i verkligheten är ofta både tid och sträcka det dubbla.
Sverige borde skicka en förfrågan till Ryssland om IL-76 som tar 49 ton vatten samt har möjlighet att blanda skum som släcker bättre än vatten som gjorde ett suveränt jobb i den stora branden i Chile.
Som jämförelse tar CL-415 6,14 ton vatten.
Ryssland har även det mindre Beriev Be-200 som tar 12 ton till och med USA har köpt både Beriev Be-200 och IL-76 från Ryssland.
Ibland är det dags att släppa politiken och göra vad som krävs för att rädda skogar och byar men då det är Dan Eliasson som bestämmer lär det bli en katastrof utan dess like, allt han rör vid blir till grus.
The more linux you go the slacker you get.
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Skogsbrand

Inlägg av MDKDIO »

Nille skrev: 20 jul 2018 16:47 Vad betyder de olika blå rutorna? Är det brand, kontrollerat och riskområde eller?
För dessa områden finns det mer detaljerade kartbilder/satellit bilder. Går man in på dessa så finner man dessutom JPEG, TIFF och vektorbaserade bilder (kartor). Samt en förhandsvisning av kartan.
Ja det finns gott om sjö och tjärn i området man alla är inte lämpliga då det bl.a finns en del stenar mm i sjöarna men läste att de hämtade vatten i Ljusnan.
Ljusnan har bra sträckor men även olämpliga så jag antar att det anvisats var de ska hämta vatten.
Ett CL-415 kan hämta vatten på 13 sekunder och 400m men i verkligheten är ofta både tid och sträcka det dubbla.
Sverige borde skicka en förfrågan till Ryssland om IL-76 som tar 49 ton vatten samt har möjlighet att blanda skum som släcker bättre än vatten som gjorde ett suveränt jobb i den stora branden i Chile.
Som jämförelse tar CL-415 6,14 ton vatten.
Ryssland har även det mindre Beriev Be-200 som tar 12 ton till och med USA har köpt både Beriev Be-200 och IL-76 från Ryssland.
Ibland är det dags att släppa politiken och göra vad som krävs för att rädda skogar och byar men då det är Dan Eliasson som bestämmer lär det bli en katastrof utan dess like, allt han rör vid blir till grus.
Ok, ja då har jag mycke mer info om dessa plan. Tackar!

Ja, Dan Eliasson verkar inte den mest skärpta personen som haft en sådan position.
Tur för honom så har han folk i staben som kan hjälpa honom :)

Politik suger om du frågar mig. Själv har jag lärt mig att problem är till för att lösas.
Om detta (de listade modellerna av flygplan) är en lösning (eller del av), lyft luren och ring.


Angående brandbilarna som for igenom byn i går... Dessa bränder släcktes relativt fort, återstod nån eftersläckning och koll sent i går kväll.

Dessutom var det bränder utanför Alfta, men jag har ingen koll på dessa just nu.
Redigerat:
Denna brand (vid Vallmorsmyran utanför Alfta) släcktes också.

Mer info om bränderna i Hälsingland (liveflöde)
https://www.helahalsingland.se/artikel/ ... tering-har
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Skogsbrand

Inlägg av MDKDIO »

Fler länkar för info rel. till bränderna runt om i landet...
MSB
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Skogsbrand

Inlägg av Nille »

MDKDIO skrev: 21 jul 2018 10:59
Nille skrev: 20 jul 2018 16:47 Vad betyder de olika blå rutorna? Är det brand, kontrollerat och riskområde eller?
För dessa områden finns det mer detaljerade kartbilder/satellit bilder. Går man in på dessa så finner man dessutom JPEG, TIFF och vektorbaserade bilder (kartor). Samt en förhandsvisning av kartan.
Tackar hade missat det, det såg värre ut än jag trott på bilderna då byn är helt omringad från 3st brandhärdar.
MDKDIO skrev: 21 jul 2018 10:59 Ja, Dan Eliasson verkar inte den mest skärpta personen som haft en sådan position.
Tur för honom så har han folk i staben som kan hjälpa honom :)

Politik suger om du frågar mig. Själv har jag lärt mig att problem är till för att lösas.
Om detta (de listade modellerna av flygplan) är en lösning (eller del av), lyft luren och ring.

Angående brandbilarna som for igenom byn i går... Dessa bränder släcktes relativt fort, återstod nån eftersläckning och koll sent i går kväll.

Dessutom var det bränder utanför Alfta, men jag har ingen koll på dessa just nu.
Redigerat:
Denna brand (vid Vallmorsmyran utanför Alfta) släcktes också.

Mer info om bränderna i Hälsingland (liveflöde)
https://www.helahalsingland.se/artikel/ ... tering-har
Ska jag vara ärlig så är Dan Eliasson intelligent men frågan man ska ställa sig är vems ärenden han springer och vad dom vill uppnå.
Dan Eliasson ska ses som en konsult som genomför det han fått i uppdrag.
Alla myndigheter han har varit i har han genomdrivit en kraftig förändring i på uppdrag av våra styrande politiker, Säpo, Migrationsverket, Försäkringskassan, Polisen och nu MSB.
På försäkringskassan beordrade han att dokument och e-post skulle förstöras som var tvungna att sparas enligt svensk lag samt offentlighetsprincipen allt för att dölja bevis och spår för den utredning som var aktuell då, han visade att han skyr inga som helst medel för att driva igen dessa förändringar.
På polisen så kvaddade han hela organisationen så knappt något fungerade och mängder av poliser avgick varje dag samt massavhopp men det är lätt att glömma att han även struntade i säkerhetsskyddsförordningen och lät privata företag utan säkerhetsklassning få tillgång till hemlig information i strid med svensk lagstiftning.
Det finns en orsak till att han får nya tjänster och det är att han genomför det våra politiker vill även om politikerna lossas annat när kritiken blir för stor.
Många vill även tro att det är för att han är socialdemokrat som han får dessa tjänster men även det är felaktigt.
När Ulf Kristensson tog över rodret i Moderaterna så yppade han öppet och högt kritik mot Dan Eliasson som rikspolischef men hävde trots allt att Dan Eliasson var en "kapabel person", vad annat kunde han göra då det var Ulf Kristensson som rekryterade Dan Eliasson till Försäkringskassan.
Vi har alltså en som blir generaldirektör på myndighet efter myndighet och som har brutit mot lagen på flera myndigheter och ofta kritiserats av folket och de anställda på myndigheten som trots det ständigt får nya uppdrag, jämför med t.ex Ann-Marie Begler som fick gå för att hon utförde vad regeringen beordrat medan DE som bröt mot lagen på samma myndighet hade nytt jobb innan han avslutat det tidigare.
Oavsett om vi har en Socialdemokratiskt eller Moderat ledd regering så får Dan Eliasson nya uppdrag som generaldirektör i myndigheter oavsett hur mycket kritik han fått för det tidigare, man måste vara väldigt naiv om man inte ser mönstret och att han utför dessa uppdrag för regeringen.
Jag undrar bara hur han ska sabotera MSB, jag gillar inte vad Dan Eliasson gör och hur han gör det men jag anser att han är duktig på sitt jobb då han alltid hinner utföra den kritiserade förändringen eller kommit så långt att det inte går att stoppa innan han byter uppdrag.
Lite mycket om DE men då det är lite komplicerat kring hans person så blev det lite längre men det finns mycket mer om den mannen.

Vad skönt att höra att dom lyckats släcka bränderna
The more linux you go the slacker you get.
Användarens profilbild
Minime
Labrat
Inlägg: 690
Blev medlem: 14 okt 2005 14:27
ORT: Loos

Re: Skogsbrand

Inlägg av Minime »

Försökt att summera lite kartor och information om de nuvarande brändera i de områden jag känner folk.
https://www.facebook.com/martin.ostman. ... 5355805199

Raspberry Pi 4B 4 Gb RAM Slackware Arm 15.0
Server EeeBox Atom 1.6 GHz 1.5 Gb RAM Slackware 15.0 x64bit
Asus Rog Strix AMD Ryzen 5 3.6 GHz 16 Gb RAM Slackware 15.0 multilib
Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 (Neotion CI+ CA-modul)
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Skogsbrand

Inlägg av Nille »

Jag så att ljusdals kommun har en läges bild.
Bild
The more linux you go the slacker you get.
Användarens profilbild
Minime
Labrat
Inlägg: 690
Blev medlem: 14 okt 2005 14:27
ORT: Loos

Re: Skogsbrand

Inlägg av Minime »

Stämmer nog rätt bra det där.
Men den visar int brandområdena bortanför Fågelsjö.

Raspberry Pi 4B 4 Gb RAM Slackware Arm 15.0
Server EeeBox Atom 1.6 GHz 1.5 Gb RAM Slackware 15.0 x64bit
Asus Rog Strix AMD Ryzen 5 3.6 GHz 16 Gb RAM Slackware 15.0 multilib
Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 (Neotion CI+ CA-modul)