Nyheter i Current

Övriga saker kan ställas här. Här diskuterar vi varför himlen är blå, varför öl smakar gott, broccoli smakar skit och varför Slackware äger

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Nyheter i Current

Inlägg av Nille »

Nu börjar det hända saker i slackware-current.
Först får vi PAM i testing men det lär snabbt komma in i vanliga current.
De som inte vill riskera att current blir instabilt bör avvakta med uppdateringar under några veckor.
Finner det även intressant att Pat nu nämner att Plasma 5 och XFCE 4.14 äntligen verkar vara på gång.
Wed Feb 12 05:05:50 UTC 2020
Hey folks! PAM has finally landed in /testing. Some here wanted it to goright into the main tree immediately, and in a more normal development cycle
I'd have been inclined to agree (it is -current, after all).
But it's probably better for it to appear in /testing first, to make sure we didn'tmiss any bugs and also to serve as a warning shot that we'll be shaking up the tree pretty good over the next few weeks.
I'd like to see this merged into the main tree in a day or two, so any testing is greatly appreciated.
Switching to the PAM packages (or reverting from them) is as easy as installing all of them with upgradepkg --install-new, and if reverting then remove the three leftover _pam packages. After reverting, a bit of residue will remain in /etc/pam.d/ and /etc/security/ which can either be manually deleted or simply ignored.
While there are many more features available in PAM compared with plain shadow, out of the box about the only noticable change is the use of cracklib and libpwquality to check the quality of a user-supplied password.
Hopefully having PAM and krb5 will get us on track to having proper Active Directory integration as well as using code paths that are likely better audited these days.
The attack surface *might* be bigger, but it's also a lot better scrutinized.
Thanks to Robby Workman and Vincent Batts who did most of the initial heavy lifting on the core PAM packages as a side project for many years.
Thanks also to Phantom X whose PAM related SlackBuilds were a valuable reference.
And thanks as well to ivandi - I learned a lot from the SlackMATE build scripts and was even occasionally thankful for the amusing ways you would kick my ass on LQ. ;-)
You're more than welcome to let us know where we've messed up this time.
The binutils and glibc packages in /testing were removed and are off the table for now.
I'm not seeing much upside to heading down that rabbit hole at the moment.
Next we need to be looking at Xfce 4.14 and Plasma 5.18 LTS and some other things that have been held back since KDE4 couldn't use them.
Cheers! :-)
The more linux you go the slacker you get.
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Nyheter i Current

Inlägg av MDKDIO »

Något att se fram emot, helt klart :)

En fundering bara:
Sedan jag inte kör windows sen länge, så har jag ingen som helst erfarenhet av PAM och Active Directory (AD).
Men noterade vid tillfälle att MS kommer att "tvinga på" windows användare LDAP fr.o.m Mars i år.
(IOFS gamla nyheter, men IAF).

Hur (om alls) kommer detta att påverka de som kör Linux och Windows i mixad miljö i dag, och i framtiden?

Nu är det ingen risk att jag personligen kommer att köra denna "mix", men jag kommer helt säkert att bli tillfrågad av de i min omgivning som gör detta (mest *buntu + win 10 miljö).
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Nyheter i Current

Inlägg av Nille »

Jag är inte rätt person att svara angående windows frågor.
"att MS kommer att "tvinga på" windows användare LDAP fr.o.m Mars i år", det är första gången jag hör om detta.
https://support.microsoft.com/en-us/hel ... or-windows
The more linux you go the slacker you get.
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Nyheter i Current

Inlägg av Nille »

Nu är det dags för plasma5 i current :D
Tue Nov 3 22:32:22 UTC 2020
Welcome to vtown, volkerdi's friendly takeover of alienBOB's ktown Plasma 5 packages!
Enormous thanks are due to alienBOB for maintaining and leading testing of Plasma 5 on the side, even as I wore out his patience (and likely others as well).
But now this has made it into /testing and it won't be all that long before it'll hit the main tree, so test it out and let me know if anything broke.
Several packages have been given back their upstream names since there's no real reason to do otherwise unless we were going to support installing KDE4 at the same time, and we aren't.
Qt4 won't even be sticking around, but probably slackbuilds.org will take it up.
I dropped kaudiocreator (won't build), ktuberling and klettres (rather bloated for the probably limited appeal), user-manager (seems to have been dropped by upstream), kdelibs (KDE4 library, not going to support that), kwebkitpart, and kpat (not adding three new dependences only used for a solitaire game).
In addition, it's probable that digikam and its dependencies will be dropped.
It's a great program, but in my opinion it's just a little too big (especially the source) to ship by
default.
To install the vtown packages, first you'll want to remove any KDE4 packages (the KDE and KDEI series in the main tree), any previous ktown packages from alienBOB, and then install all of the packages in vtown/deps and vtown/kde using upgradepkg --install-new.
The previous advice on ConsoleKit2 was to remove it since we've switched to elogind, but if you've got the latest rc.M it shouldn't matter since ConsoleKit2 will not be started if elogind is installed.
Speaking of elogind, you'll probably notice that once elogind is installed X or Wayland sessions will launch in the current console rather than on console 7.
Regarding the build numbers, the one before _vtown_ is the build number that will be used when the merge to the main tree happens, and the one after _vtown_ is used in case any rebuilds need to happen while vtown is in /testing.
That's about it for the notes on this one. Thanks again to alienBOB, and to my friends in the US - don't forget to vote. :-)
Jag kommer troligtvis fira med en liten paypal donation till Pat.
The more linux you go the slacker you get.
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Nyheter i Current

Inlägg av MDKDIO »

Nille skrev: 04 nov 2020 00:54
Jag kommer troligtvis fira med en liten paypal donation till Pat.
Då blir han nog glader :)

Själv så donerar jag en "liten slant" varje månad, var enklare så för lata mig :D

Jag kommer att köra vtown på en laptop inom kort, bara huvudvärken lagt sig + ev. backup är gjord...

Ha en kanon kväll folkens! :)
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Nyheter i Current

Inlägg av Nille »

Jag ångrar inte att jag uppgraderade till nya vtown.
Många program är uppgraderade till betydligt nyare versioner och allt känns snärtigare och plasma 5 är resurssnålt.
Saknar inget vad jag märkt än och övergången var enklare än jag anat och allt känns bekant.
Jo en sak saknar jag det går inte att välja att köra plasma 5 på svenska, troligtvis en bugg i 5.2.0
The more linux you go the slacker you get.
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Nyheter i Current

Inlägg av MDKDIO »

@Nille
Jag antar att du körde en "ren" current innan du "uppgraderade" till vtown?

Jag gjorde inte det, då jag installerat ifrån en av AlienBOB's install ISO, med plasma.

Lång historia kort, det var inte bara 4-5 kommandon att köra :D

Kör jag en cmd linje i stil med, t.ex. ls /var/log/packages/*alien* så får jag en lång lista av paket...
(som inte borde vara där). Så jag fick leta efter vilka paket som behövde bytas ut/uppgraderas etc...

Men jag kör IAF vtown till slut... :D (sedan 5 minuter, så jag har inte hunnit bekanta mig ännu)

Redigerat:
Ja jösses! Man kan lugnt säga att det flyter på smidigt/fort. Detta med tanke på att den här gamla bärbara burken endast har 4 GB RAM.

En av anledningarna till att det flyter på bra, är (om jag förstått det rätt) detta med "virtual desktops", det är per standard bara en.
Så långt är jag riktigt imponerad!!

Redigerat 2:
Jag kollade i går, om AlienBOB hade postat någon info på sin sida, men hittade ingen ny info just då. Hade jag väntat någon timme eller tills idag, så hade jag fått mer hjälp :)

Med andra ord, för de av er som kört current, installerat ifrån en av Alien's ISO's inkl ktown,
läs Alien's blog post
https://alien.slackbook.org/blog/ktown-becomes-vtown/
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Nyheter i Current

Inlägg av MDKDIO »

Nu vet inte jag om jag gjort nå fel (igen), men noterade att jag hade ett flertal alienBOB rel paket kvar efter "uppgradering" till vtown. Paket som Pat har en nyare version av... Samt inget paket för alls...

Sedan jag satt i runlevel 3 så var jag lat som vanligt, och skrev inte ner den långa listan av paket...
Och när jag till slut blev klar, så är det fortfarande ett antal alienBOB paket kvar, som jag inte hittat någon uppdatering för (vilket är som det ska då jag har chromium, VLC och ett antal paket till, installerade).

user-manager t.ex. Pat har tagit bort detta ("seems to have been dropped by upstream"),
för att nämna bara ett paket
(alienBOB's paket är för en tidigare version av KDE5, user-manager-5.19.4-x86_64-1alien )

Nu planerar jag IOFS en total ominstallation av current/15.0 då KDE5 tas ur "testing".... Så inget större problem :)
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Nyheter i Current

Inlägg av Nille »

om du använder slackpkg så måste du även köra "slackpkg upgrade vtown" om du byter från ktown.
Jag hade inte ktown installerat.
The more linux you go the slacker you get.
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Nyheter i Current

Inlägg av MDKDIO »

Jajamän! :)

Följde instruktionerna denna gång, men det gick som det gick... Det blev en del paket kvar IAF :D

Ska kanske medge att jag gick igenom alla alien rel paket då jag jämförde...

alltså nått i stil med ls /var/log/packages/*alien
och körde sedan slackpkg search motsvarande paket, böt ut de som kunde bytas ut, paket för paket
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Nyheter i Current

Inlägg av MDKDIO »

Jag har nu "rensat" en av mina bärbara, och installerat senaste install-dvd.iso från AlienBOB
länk för 64-bit current.

I min enfald trodde jag att den ISO'n skulle ha vtown, men icke sa nicke... Den har 4.14.x.
(Även om jag kunde välja KDE plasma som standard DE).

Så det blev en runda med en massa cmd's igen då :)
(visst, mycket är uppdaterat så jag slipper dessa nedladdningarna IAF. Kernel etc :) )

Men orsaken till att jag postade detta, var den att jag ville meddela om "uppgraderingen" till vtown
gick bättre/sämre denna gång...

1. Det finns inga alien rel paket på denna ISO, så den delen med mitt tidigare "problem" kom jag undan.

2. Efter omstart och första uppstarten av X/KDE, jösses vad segt det gick (visst, det är en seg burk med 4 GB RAM och gammal I5 propp).

Loggade ut ur X/KDE:
Div felmeddelanden :(
KCrash: chrashing... crashRecursionCounter = 2
KCrash: Application name = plasmashell path = /usr/bin pid = 1290
KCrash: Arguments: /usr/bin/plasmashell
KCrash: Attempting to start /usr/lib64/drkonqi
qt.qpa.xch: could not connect to display :0
qt.qpa.plugin: Could not load the Qt platform plugin "xcb" in "" even though it was found.
qt.qpa.xcb: could not connect to display :0
This application failed to start because no Qt platform plugin could be initialized. Reinstalling the application may fix this problem.

Available platform plugins are: wayland-org,kde.kwin.qpa, eglfs, linuxfb, minimal, minimalegi, offscreen, vnc, wayland-egi, wayland, wayland-xcomposite-egi, wayland-xcomposite-glx, webgl, xcb.

Dags för lite felsökning då...

Redigerat:
Loggade ut ur X/KDE igen, denna gång med TypeError...

usr/share/plasma/plasmoids/org.kde.plasma.kickoff/contents/ui/KickoffItem.qml:104 TypeError: Cannot read property "smallSpacing" of null(II) Server terminated successfully (0).

Redigerat2:
Startade om burken, loggade in och startade X/KDE igen för att sedan logga ut...
Nu med följande:
Closing log file.s/org.kde.plasma.kickoff/contents/ui/KickoffItem.qml:104: TypeError: Cannot read property 'smallSpacing'
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Nyheter i Current

Inlägg av Nille »

Börja med att beskriva vad du gjort.
Jag uppgraderade till vtown utan bekymmer från current.
Jag funderade även på när du gick från ktown tidigare om du hade avinstallerad ktown först för att inte blanda paket.
Plasma5 flyter väldigt bra och efter senaste uppdateringen fungerar svenska som det ska.
4GB minne bör räcka till och bli över, vad har du för grafikkort i den datorn?
The more linux you go the slacker you get.
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Nyheter i Current

Inlägg av MDKDIO »

Det kan jag göra :)

1. Hämtade ISO ifrån denna länk (dock ny ISO i dag)
http://bear.alienbase.nl/mirrors/slackw ... rrent-iso/

2. Redigerade /etc/slackpkg/slackpkg.conf
PRIORITY=( patches %PKGMAIN extra pasture testing )
Till
PRIORITY=( testing patches %PKGMAIN extra pasture )

3. Körde slackpkg update
4. Körde slackpkg remove kde
5. Körde slackpkg remove ConsoleKit2 (mest en koll om den fanns kvar/med i denna installation eller ej)
6. Körde slackpkg install vtown
7. Körde slackpkg upgrade vtown

Alla CMD's ovan i runlevel 3

Grafik kort i de 2 laptop's jag har (samma modell, 4 GB RAM).
Intel 2:nd generation core processor (Intel Core i5-2410M Processor (2.30 GHz, 3MB L3 cache, 2 cores/4 threads) family integrated controller (rev 09) = Intel HD Graphics 3000 (kör med i915 drivare)

Redigerat: Ej en bugg eller rel till något problem...
Noterade att KDE's version av "Butik/Kiosk", eller vad man ska kalla det (Discover - Software Center) finns med för tillfället. Antar att detta tas bort då KDE5 flyttas ifrån testing :)
Annars börjar jag fundera på om Pat har för avsikt att också inkludera AppStream... Eller annan pakethanterare...
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: Nyheter i Current

Inlägg av Nille »

Har du även kört install-new och upgrade-all då saker kan ha ändrats sen den iso-filen.
Discover - Software Center har jag inte hittat i min installation, vilket paket är det och hur startar jag den?
The more linux you go the slacker you get.
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: Nyheter i Current

Inlägg av MDKDIO »

Skulle naturligtvis glömma något...

Jo då, jag körde install-new och upgrade-all :D

Discover som program finns inte som program, men i "Quick Launcher" fältet till höger om Application Launcher (Start? Har ingen aning om vad det heter på svenska :) )

Ber lite om ursäkt för att jag kanske var lite otydlig :)

Hur som haver... Före senaste uppdateringen av plasma/KDE5 så fick jag felmeddelande rel till just Discover (org.kde.discover.desktop "kunde inte hittas", eller något sånt. Så jag tog helt enkelt bort genvägen till discover från "Quick Launcher" fältet... (Unpin from Task manager)
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)