En fråga angående Kernel

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

cuhemi
Besökare
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 jan 2022 19:24
ORT: Slackware

En fråga angående Kernel

Inlägg av cuhemi »

Hej alla här inne

Jag vet inte om detta är rätt trådar att posta i så admin får flytta den det är fel .

Det är så att jag tänkte kompilera en egen Kernel anpassad för en viss dator . Det jag undrar är om det på något sätt finns något skript eller kommando som känner av min dator som sen ger en färdig configfil att kompilera där allt man inte behöver är borttaget?
Eller det är så att jag måste göra det förhand markera alla moduler och komponenter och sen Kompilera Kernel?
Användarens profilbild
Minime
Labrat
Inlägg: 690
Blev medlem: 14 okt 2005 14:27
ORT: Loos

Re: En fråga angående Kernel

Inlägg av Minime »

cuhemi skrev: 09 jan 2022 19:40 Hej alla här inne

Jag vet inte om detta är rätt trådar att posta i så admin får flytta den det är fel .

Det är så att jag tänkte kompilera en egen Kernel anpassad för en viss dator . Det jag undrar är om det på något sätt finns något skript eller kommando som känner av min dator som sen ger en färdig configfil att kompilera där allt man inte behöver är borttaget?
Eller det är så att jag måste göra det förhand markera alla moduler och komponenter och sen Kompilera Kernel?
Det finns tyvärr inget script som skapar själva kernel konfigen åt dig, utan det är något man gör själv.
Dock om man vill minska på själva kernel och banta den för att spara lite plats och minne, så kan man använda sig av generic-kerneln som enbart laddar de moduler som man behöver vid uppstarten av systemet.
Vill man slippa att göra en initrd för att kunna boota generic-kerlen så kan man kompilera in filsystemet i kernel.
Man kan även använda generic-kerneln för att se vilka moduler som laddas genom att starta systmet och initrd.
Då systemet startat upp så loggar du in som root och skriver

Kod: Markera allt

# lsmod
Så kan du se vilka moduler som blivit inlästa/laddade och ut ifrån detta sedan skapa din egna kernel konfiguration.

I våra artiklar finner du lite mer ingående information om kernel kompilering och även genric kernel.

Hoppas att detta besvarar dina frågor och hjälper dig på traven.

M.v.h:
Minime

Raspberry Pi 4B 4 Gb RAM Slackware Arm 15.0
Server EeeBox Atom 1.6 GHz 1.5 Gb RAM Slackware 15.0 x64bit
Asus Rog Strix AMD Ryzen 5 3.6 GHz 16 Gb RAM Slackware 15.0 multilib
Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 (Neotion CI+ CA-modul)