[Info] Lenovo Thinkpad T490s - ELILO funkar banne mig inte

Kompatibilitetsfrågor rörande hårdvara och Slackware ställs här.

Moderatorer: Nille, nomicon, Minime

Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

[Info] Lenovo Thinkpad T490s - ELILO funkar banne mig inte

Inlägg av MDKDIO »

Jag har fått en Lenovo Thinkpad 490s (snäll sponsor :D )

Den kom med Win10, vilket tog 4+ timmar att installera/konfigurera. Och det enda extra installerat på den är uppdatering till Win11 + VLC

Bytte disk (M.2) till en större för installation av Slackware current, men jag fick problem med ELILO
Datorn vägrar starta.

Installerade 15.0 i stället, samma problem...
Det visade sig efter X antal timmar att datorn inte kan köra ELILO annat än via USB sticka.
Så jag installerade om, men hoppade över bootloader denna gång och startade på USB stickan
utan problem.

Körde sedan grub-install .... för installation av grub2. Startade om... Jajamen!! Funkade!! :D

Tydligen är det problem med vissa moderkort som vägrar installera ELILO (enligt info jag hittade i div forum, dock inte på LQ)

Nu återstår det j-----a att installera Winblows10 -> 11 igen då GPT'n saknar winblows :(

Roligt nästan jämt :thumbs_up:
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: [Info] Lenovo Thinkpad T490s - ELILO funkar banne mig inte

Inlägg av Nille »

Jag föredrar grub före elilo framförallt då det underlättar installation på vissa datorer där UEFI nyckelhantering är begränsad.
Ibland kan det även vara besvärligt att hitta de "biosinställningar" som krävs för att elilo ska fungera och godkännande av nycklar, installation av alternativa operativsystem blev besvärligare med UEFI.
Måste man ha windows installerat annat än i en virtuell maskin?
Själv blir jag galen de få gångar jag startar windows och den ska uppdatera samt så ska man vänta när man stänger av samt startar på att den ska bli klar med uppdateringar.
Nästa gång gör jag som jag gjorde förr och raderar windows och struntar i dubbla operativsystem.

PS. alltid kul med ny hårdvara och Thinkpad T490s är hyfsat modern.
The more linux you go the slacker you get.
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: [Info] Lenovo Thinkpad T490s - ELILO funkar banne mig inte

Inlägg av MDKDIO »

Sant som du skriver Nille, angående windows update. Milt sagt frustrerande med alla omstarter...
Men värst är nog alla uppdateringar på uppdateringar nyss installerade, när man kommer in i windows igen...

Angående grub så, ja det tycks vara den vägen man ska ta i fortsättningen.
Och just på denna maskinen, enligt lenovo's egen hemsida ska det räcka med
"load default settings, reboot, enter BIOS again and set secure boot off" för installation av Linux
(ok, ubuntu. Så linux?? baha!!).

Angående windows i mitt fall, jag har väldigt liten erfarenhet av win10 och noll när det gäller win11
(andra gången jag ens ser hur det ser ut var efter uppdateringen på den här burken).

Mina egna datorer ser sällan någon windows logga. Jag har en gammal Asus vivopc som jag skapade en system restore USB sticka till, för jag hade behov för att kunna konfigurera en Logitech Harmony multi-fjärr. Det problemet är nu löst då det finns "verktyg" även för linux
(hidapi om jag minns rätt, det är flera år sedan jag behövde konfigurera om fjärren).

Summering av min erfarenhet med denna dator:
Det hade varit trevligt med en sida med info om vilka maskiner som stöder vad.
Alltså, någon form av hcl, med info om vilken bootloader fungerar i respektive maskin etc
(även om Lenovo gjort ett bra försök så hjälpte det föga denna gång).

Redigerat:
Sedan jag har bytt M.2 disken till en 1TB, så skulle det vara möjligt med en dualboot också...
Men varför? :D
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)
Användarens profilbild
Nille
Guru
Inlägg: 1475
Blev medlem: 17 jun 2004 02:41

Re: [Info] Lenovo Thinkpad T490s - ELILO funkar banne mig inte

Inlägg av Nille »

Slackware har varit extra knepigt då de inte skickat med bootloader som är signerad med en nyckel som redan har stöd i bios så som vissa andra distributioner gör.
Ofta kan man själv acceptera en ny nyckel vilket löser problemet men jag har även upplevt att man tvingats använda en officiellt signerad bootloader vilket gör det än mer komplicerat.
Jag installerade på en dator där man var tvungen att radera samtliga nycklar för att UEFI skulle acceptera min nyckel.

Det enda jag använder idag som kräver windows är att uppgradera mitt OBDII-verktyg men det gör jag inte ofta.
Ju mer sällan man använder windows ju längre tid tar det med uppdateringar, jag brukar beskriva det till windowsanvändare att det är som om de tar fram sin gamla dator ur förrådet för att de ska förstå att det tar tid att uppdatera.
Jag minns när man använde thinkwiki för information om thinkpads men tror inte den sidan är aktuell längre.
The more linux you go the slacker you get.
Användarens profilbild
MDKDIO
Kodnisse
Inlägg: 2144
Blev medlem: 21 apr 2005 08:24
ORT: Bollnäs

Re: [Info] Lenovo Thinkpad T490s - ELILO funkar banne mig inte

Inlägg av MDKDIO »

Vi får hoppas att Pat skickar med en bootloader som funkar som den ska i framtiden.
Milt sagt att det är frustrerande när det inte funkar
Slackware 64-bit 15.0 (Desktop x2)
Slackware 64-bit Current (Laptop)
Slackware 64-bit 15.0 (Laptop x2)
Slackware 64-bit 15.0 (XFCE) (Netbook)